Akademikerförsäkring väljer Skandia för 290.000 fackliga medlemmar

Pressmeddelande 2018-08-17

Akademikerförsäkring, som upphandlar och förmedlar gruppförsäkringar till totalt 290 000 medlemmar i sju Sacoförbund, har efter en upphandling valt Skandia som leverantör av personförsäkringar. I det nya avtalet ingår livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjuk- och olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring och trygghetskapitalförsäkring.

Det nya avtalet innebär att Akademikerförsäkring levererar en förstärkt medlemsförmån till förbundens medlemmar i form av förbättrade personförsäkringar till både villkor och pris jämfört med tidigare.

– I en tid då psykisk ohälsa är något av en folksjukdom valde vi Skandia, mycket tack vare deras spännande upplägg för att förebygga ohälsa och sjukskrivning. Vi är särskilt nöjda med att kunna erbjuda alla försäkrade ett samtalsstöd med ekonom, jurist eller psykolog vid både arbetsrelaterade och privata frågeställningar, säger Lisen Thulin, vd på Akademikerförsäkring.

Försäkringarna erbjuds till medlemmar i Sveriges Ingenjörer, Akademikerförbundet SSR, Naturvetarna, DIK, Sveriges Arbetsterapeuter, Sveriges Farmaceuter och Svenska Logopedförbundet. Medlemmens partner kan också teckna försäkringarna till samma förmånliga villkor.

– Vi är fantastiskt glada och stolta att Akademikerförsäkring efter en omfattande upphandling väljer Skandias gruppförsäkring. Vi märker att vårt långsiktiga arbete med att koppla genomtänkta förebyggande hälsotjänster till våra försäkringar ger effekt och att kunderna uppskattar det. Akademikerförsäkring och de anslutna fackliga organisationerna får ett mycket konkurrenskraftigt erbjudande som kommer att vara förmånligt både för befintliga och nya medlemmar, säger Tina Elfsson, kundansvarig på Skandia.

Avtalet träder i kraft den 1 januari 2019 då 110 000 försäkrade flyttas över till Skandia.

För ytterligare information:

Lisen Thulin, vd Akademikerförsäkring, tel 070-744 48 99 lisen.thulin@akademikerforsakring.se

Pressbilder finns här

Pontus Haag, presschef Skandia, tel 08-788 47 12
pontus.haag@skandia.se

Akademikerförsäkring AB ägs av Akademikertjänst, som i sin tur ägs av Sacoförbunden Sveriges Ingenjörer, Akademikerförbundet SSR, Naturvetarna, DIK, Sveriges Arbetsterapeuter och Sveriges Farmaceuter. Medlemmar i Sveriges Logopeder omfattas också. Bolagets främsta uppgift är att tillgodose behoven hos de 290 000 medlemmarna i de anslutna fackliga organisationerna. Detta gör Akademikerförsäkring i första hand genom att upphandla och förmedla grundprodukter med bra villkor och premier för många människor. Företaget ger också de försäkrade service, råd och är vid behov medlemmens röst i dialog med försäkringsbolagen.

Om Skandia

Skandia är ett pensionsbolag som erbjuder tjänstepension med förebyggande hälsoförsäkring för att du ska kunna bygga grunden till en trygg pension och vara frisk på vägen dit. Vi förvaltar mer än 600 miljarder åt våra 2 miljoner kunder och låter pengarna jobba på ett sätt som ger bra avkastning och samtidigt bygger ett bättre samhälle. Hos oss finns också en bank för bolån och sparande som möjliggör att hantera hela din ekonomi från pension till räkningar. Läs mer på www.skandia.se