Özlem Erdogan är Årets inspiratör i försäkringsbranschen 2019

Pressmeddelande 2019-11-29

– Du ska alltid veta varför du betalar din försäkringsfaktura. Jag förändrar människors liv varje dag genom att ge dem kunskap om det, säger Özlem Erdogan som korats till Årets inspiratör i försäkringsbranschen 2019 av Svenska Försäkringsföreningen.

Özlem Erdogan är chef för Rådgivning & Service på Akademikerförsäkring. Özlem och hennes medarbetare förmedlar försäkringar och ger råd till 300 000 medlemmar i SACO-sfären.

– Jag får både göra skillnad för en enskild människa och påverka de stora försäkringsbolagens sätt att arbeta. Det motiverar mig, säger Özlem Erdogan som också vill inspirera andra att söka sig till branschen.

För Özlem var yrkesvalet självklart. Hon såg redan som ung hur människor som råkat illa ut mådde ännu sämre för att de inte tryggat sitt behov av försäkring.

– Det vi arbetar med är något positivt och gott i samhället. En försäkring kan ge sinnesro, säger hon.

– Özlem Erdogans driv att ge människor förutsättningar för ett gott liv har transformerat vår kundservice. Hon är en stark och positiv kraft i hela företagets utvecklingsarbete, säger Lisen Thulin som är vd på Akademikerförsäkring.

Att vara med och förändra hur branschen kommunicerar med kunderna och hur man bygger samarbeten och arbetsprocesser är viktigt för Özlem Erdogan:

– Jag vill riva gränser mellan olika aktörer inom och mellan bolag. Till exempel skulle en kundservice och skadereglerare kunna jobba tillsammans som en enhet – även om man finns i olika bolag. Kunden vill bara att livet ska kunna fortsätta om något händer. Det är vårt jobb att lösa det, säger hon.

Presskontakt Akademikerförsäkring:
Malin Bengtsson, kommunikationschef
070-919 01 57 eller malin.bengtsson@akademikerforsakring.se

Pristagaren Özlem Erdogan:
070-382 79 76 eller oer@akademikerforsakring.se

Pressbild:
Högupplöst bild på Özlem Erdogan

Om priset

Årets inspiratör i försäkringsbranschen är ett nytt pris som delas ut första gången 2019. Bakom priset står Svenska Försäkringsföreningen som sedan 1965 delat ut utmärkelser för att lyfta fram förebilder och visa på försäkringsbranschens företag som attraktiva och spännande arbetsgivare.

Juryns motivering: ”För Özlem Erdogan handlar försäkring om att göra skillnad i människors liv. Hon har tidigt i livet aktivt sökt sig till försäkringsbranschen med ett extraordinärt engagemang inom försäkringsområdet. Detta märks genom hennes outtröttliga arbete att driva på organisationen att ge sina kunder högklassigt omhändertagande och trygghet. Genom ett inspirerande ledarskap och genuint intresse för omvärldsbevakning får Özlem ihop medarbetarskap, kundvärde och innovation på ett modigt och nytänkande sätt som utvecklar försäkringsbranschen.”

Pristagaren blir under ett år adjungerad styrelseledamot i Svenska Försäkringsföreningens styrelse. Läs mer på deras webb.

Akademikerförsäkring AB erbjuder rådgivning och förmedlar försäkringar till cirka 300 000 medlemmar i fackförbunden Sveriges Ingenjörer, Akademikerförbundet SSR, Naturvetarna, DIK, Sveriges Arbetsterapeuter, Sveriges Farmaceuter och Svenska Logopedförbundet. Företaget har 18 anställda. Alla försäkringsrådgivare är licensierade.