Logga in på Mina sidor

För att se vilka försäkringar du har hos oss behöver du vara inloggad. Använd ditt BankID för att legitimera dig och logga in.

Skadeanmälan

Har du råkat ut för en skada?

Leta upp försäkringen det gäller i listan nedan för att se hur du gör en skadeanmälan.

Glöm inte att du alltid kan ringa till oss på 020-51 10 20 för att få hjälp med att anmäla en skada eller fylla i en blankett.

Vad har hänt?

Olycksfall eller sjukdom

Sjukförsäkring (f.d. Sjukskydd)
Skriv ut och skicka in skadeanmälan för sjukförsäkring (pdf).

Seniorolycksfallsförsäkring
Kontakta Trygg Hansas skadeavdelning: 0752-432 782.

Studentolycksfallsförsäkring
Skriv ut och skicka in skadeanmälan: Olycksfall/Sjuk- och olycksfallsförsäkring (pdf).

Sjukvård vid olycksfall
Kontakta Trygg Hansas skadeavdelning: 0771-111 677.

Diagnosförsäkring
Kontakta Trygg Hansas skadeavdelning: 0752-432 782.

Olycksfallsförsäkring/Sjuk- och olycksfall
Skriv ut och skicka in skadeanmälan: Olycksfall/Sjuk- och olycksfallsförsäkring (pdf).

Sjukvårdsförsäkring
Kontakta Trygg Hansas vårdplanering: 0771-111 670. 

Ansökan om premiebefrielse eller anhörigstöd
Skriv ut och skicka in: Ansökan Premiebefrielse Anhörigstöd (pdf)

Dödsfall

Livförsäkring
Skriv ut och skicka in dödsfallsanmälan livförsäkring (pdf).

Studentlivförsäkring
Skriv ut och skicka in dödsfallsanmälan livförsäkring (pdf).

Barn eller graviditet

Barnförsäkring tecknad efter 2016-02-01
Gör din skadeanmälan på Moderna Försäkringars webbplats.

Barnförsäkring tecknad före 2016-02-01
Skriv ut och skicka in skadeanmälan för barnförsäkring tecknad före 2016-02-01 (pdf).

Gravidförsäkring
Gör din skadeanmälan på Moderna Försäkringars webbplats.

Hem eller bil

Fritidshusförsäkring
Gör din skadeanmälan på Moderna Försäkringars webbplats.

Hemförsäkring
Gör din skadeanmälan på Moderna Försäkringars webbplats.

Bilförsäkring
Gör din skadeanmälan på Moderna Försäkringars webbplats.

Studenthemförsäkring
Gör din skadeanmälan på Moderna Försäkringars webbplats.

När ska skadeanmälan skickas in?

Du ska anmäla olycksfallet eller sjukdomen snarast efter att ett försäkringsfall (händelsen) har inträffat. 

Mer information om vad som gäller för varje försäkring hittar du på respektive skadeanmälningsblankett.

Vad händer när skadeanmälan har skickats in?

Du får ett bekräftelsebrev från försäkringsgivaren inom två veckor från att vi mottagit och vidarebefordrat din skadeanmälan. I brevet hittar du namn och kontaktuppgifter till den handläggare som ansvarar för ditt ärende.

Själva skaderegleringen görs av det försäkringsbolag som tillhandahåller försäkringen, till exempel Movestic eller Trygg-Hansa. Vi på Akademikerförsäkring finns tillgängliga under hela processen om du vill ha stöd i din kontakt med försäkringsbolagen.

Hur går skaderegleringen till?

Vid skaderegleringen gör försäkringsbolagens skadereglerare ett flertal rutinmässiga kontroller. 

Om du lämnade en hälsodeklaration när du tecknade försäkringen jämförs uppgifterna i hälsodeklarationen mot uppgifter i patientjournaler. Det sker också om du anslöts mot full arbetsförhet.

Försäkringsbolagen kan också behöva ta del av patientjournaler för att verifiera att sjukdomen/olycksfallet/dödsfallet är ersättningsbart enligt gällande försäkringsvillkor.

I vissa fall behövs också andra kompletterande uppgifter, till exempel om anställning och inkomst eller släktskapsförhållanden. 

Handläggningstiden beror främst på hur lång tid det tar att få tillgång till de handlingar som är nödvändiga för utredningen.

När ett beslut har fattats får du ett beslutsbrev och eventuell ersättning betalas ut.

Om det av någon anledning inte går att lämna någon ersättning står det en skriftlig motivering i beslutsbrevet. Där finns också information om hur du ska göra om du vill överklaga beslutet.

Har du några frågor?

Hör av dig till oss på 020-51 10 20 eller info@akademikerforsakring.se om du har några frågor eller är osäker på hur du ska göra för att anmäla en skada.