Tips och Råd

Du har fått post

Det är november och frosten har lagt sig utanför. Termometern visar -1,5 C utomhus. Just idag jobbar du hemifrån så du sätter dig med en kopp hett kaffe vid datorn. På bordet ligger gårdagens posthög. Du kikar igenom högen medan datorn startar upp.

Översta brevet är från oss, och handlar om dina försäkringar. Vi inleder brevet med frågan: Har något hänt i ditt liv under 2021?

Vad får du för tankar? Stanna gärna upp en stund och fundera medan du dricker ditt kaffe. Har något förändrats som påverkar vad som är viktigast för dig just nu? Eller har det mesta rullat på som vanligt?

Vad gör du med brevet?

Själva försäkringsbeskedet sammanfattar det skydd du har hos oss idag. Försäkringarna står beskrivna en och en med olika ersättningsbelopp och priser (premien).

Nu kommer vi att fokusera på några frågor för att guida dig genom brevet.

  • Förstår du innehållet?
    Vad innebär exempelvis Livförsäkring? Vad gör en olycksfallsförsäkring? Vet du inte vad de är, eller vad försäkringarna gör för dig? Kontakta oss så förklarar vi vad varje enskilt skydd gör i praktiken.
  • Reflektera över de belopp som står.
    Vad får du om något skulle hända? Gå gärna in på ersättningskollen.se och se vad ersättningen blir vid sjukskrivning, i relation till din månadslön om du jobbar. Är det för lågt eller skulle du klara dig?
  • Behöver du dina försäkringar?
    Förhoppningsvis gör du det. Men vet du inte så fråga oss. I en rådgivning pratar vi framför allt om dina förväntningar, och vad exakt försäkringarna ska hjälpa dig och/eller familjen med.
  • För din skull.
    Vi på Akademikerförsäkring har en omsorgsplikt som försäkringsförmedlare. Det betyder att vi sätter dina behov före allt annat. Vi rekommenderar det som är passande för dig och aldrig, aldrig det som ger företaget mest pengar. Och på samma sätt som vi rekommenderar, avråder vi även om något skydd inte passar.
  • Använd den kanal som känns mest bekväm.
    Vi finns på telefon, mejl och chat. Kontakta oss på det sätt som känns mest bekvämt. Just rådgivningar sker på telefon för att rådgivaren behöver utreda ditt behov och ofta har många följdfrågor. beroende av din situation och vi följer alltid upp samtalen med att mejla ut dokumentation som är en sammanfattning av allt vi har pratat om. Där står också varför vi rekommenderar vissa försäkringar, exempelvis: ”Vi rekommenderar Livförsäkring för att det finns bolån och små barn att skydda ekonomiskt”.

De flesta vet inte vad de har för försäkringar, så bara genom att du börjar någonstans vet du mer än innan. Känn ingen stress eller press för att boka en rådgivning, men den dagen du vill finns tjänsten för dig. Just nu kan du bara fortsätta dricka ditt kaffe och vara nöjd över att du läst posten och reflekterat över innehållet.