Rådgivning

Träffa Sara som hjälper dig från fritidshuset

”Det här trodde jag aldrig för två år sedan. Ha rådgivningar utanför kontoret, och hämta nyvärpta ägg på rasten”, säger Sara som är försäkringsrådgivare på Akademikerförsäkring.

Jag kör in på gårdsplanen och parkerar bilen utanför Saras stuga. Där arbetar hon sedan pandemin och varvar försäkringsrådgivningar med att mata sina höns. Hönsen kom mest till som en rolig grej för att bryta livsmönstret när det visade sig att hemarbete skulle bli långvarigt.

Sara kombinerar arbetsliv med stugliv
Sara kombinerar torparliv med jobb

Jag följer med Sara in och får en kopp kaffe. Vi sitter i varsin del av köket med några tända ljus på bordet. Sara älskar att jobba som försäkringsrådgivare och ägnar varje dag åt att förklara och vägleda människor i viktiga beslut. Vissa befinner sig i krisläge, andra vill se över sin ekonomi.

”Jag vill att alla tar reda på vilken hjälp som väntar om något händer. Ingen som pratar med mig ska känna sig okunnig eller tycka det är jobbigt att ringa. Herregud det är självklart att vi ska förklara hur försäkringar fungerar. Efter bara ett samtal ska du veta vad du betalar för och hur det kan skydda.”

Sara tar fram två semlor ur kylskåpet och fortsätter.

”När livet pågår som vanligt känner man kanske inte för att boka en rådgivning, utan man söker hjälp när allt vänds upp och ner. Men då är det många gånger redan för sent. Du behöver ha försäkringarna på plats innan det händer."

Vi äter våra semlor när telefonen ringer. Trots att jag har arbetat med Sara i sju år blir jag fascinerad över hur hon kan ta en paus från semlan för att svara i telefon och hjälpa en kund som nyss blivit egenföretagare. Sara förklarar vad som är viktigt att tänka på när man inte är anställd längre. Jag lyssnar och dricker mitt kaffe.

Sara avslutar samtalet och skriver klart den rådgivningsdokumentation som alla enligt lag alltid ska få efter en rådgivning. I den finns alla Saras råd med och vad i personens liv som gör att hon har rekommenderat det. När Sara är klar börjar det bli dags för mig att åka hem. Vi går ut och ställer oss vid bilen.

”Hela syftet med alla rådgivningar är att se vilka behov som finns och var en familj är som mest sårbar. Vems lön betalar räkningarna? Hur länge har du råd att vara sjukskriven? Vad händer om en person i familjen mot förmodan skulle gå bort? Alla behöver ställa sig de här frågorna för att kunna förbereda sig. Det är just det vi påminner om."

Jag backar ut bilen och åker i väg medan Sara går in för att hjälpa ännu en person. På vägen hem tänker jag vad i mitt eget liv som skulle göra mig som mest sårbar. Även om jag har koll på familjens försäkringar så är jag faktiskt inte helt säker på att min man är lika insatt. Nej vi ska nog sätta oss och se över allt ikväll. Ja så får det bli.

Saras tips inför din rådgivning

Är du förberedd får du ut så mycket mer av din rådgivning. Vi ställer nästan alltid följande frågor:

  • Hur ser din familjesituation ut? Lever du solo eller finns barn, och är ni gifta eller sambo?
  • Familjens inkomst?
  • Fasta kostnader?
  • Vad har du för lån? Stäm av med din partner om hen har koll på den biten.
  • Vad har jag för tillgångar? Finns sparande för dig/er?
  • Vilket kollektivavtal har du på jobbet? Är du osäker så kolla med arbetsgivaren.

Vår rådgivning
Akademikerförsäkring har kostnadsfri rådgivning för alla medlemmar i Sveriges Ingenjörer, DIK, Akademikerförbundet SSR, Sveriges Farmaceuter, Sveriges Arbetsterapeuter och Logopedförbundet. Det innebär att du som är medlem kan boka en tid och få din personliga genomgång.

Sara och hennes kollegor är samtliga licensierade hos InsureSec och står under Finansinspektionens tillsyn. Ingen personal får provision på något du köper.