Logga in på Mina sidor

För att se vilka försäkringar du har hos oss behöver du vara inloggad. Använd ditt BankID för att legitimera dig och logga in. Loggar du in via en Androidtelefon ska du välja "BankID på annan enhet".

Frågor och svar om förändringar i dina försäkringar 2019

Här hittar du svar på frågor om våra villkors- och premieförändringar inför 2019.

Hittar du inte svaret på din fråga? Ring oss gärna på 0771-111 999.

  • När börjar de nya villkoren gälla?

    Samtliga nya villkor börja gälla från och med 1 januari 2019. 

  • Måste jag fylla i och skicka in blanketten om Förmånstagarförordnande som skickats hem till mig?

    Du behöver inte fylla i ett förmånstagarförordnande om du vill att ersättningen ska gå till din make, registrerad partner eller sambo i första hand, och om denne inte finns till dina arvingar.

    Om du själv vill bestämma vem som ska få pengarna när du avlider ska du fylla i ett förmånstagarförordnande. Om du tidigare har skickat ett förmånstagarförordnande till Movestic gäller det inte hos Skandia, utan du måste fylla i ett nytt. I ditt utskick har du fått ett förmånstagarförordnande, och du hittar även blanketten här.

    På blanketten kan du kryssa i om ersättningen ska vara enskild egendom eller ej. Enskild egendom innebär att ersättningen till förmånstagaren inte ska ingå i en eventuell bodelning.

  • Kan jag ändra mina försäkringar?

    Ja, du har inte någon bindningstid på försäkringar. Du kan avsluta, lägga till eller ändra i dina försäkringar när du vill. Kontakta oss så hjälper vi dig.

  • Jag kan inte se min partners försäkringar i utskicket, vad har hänt?

    Din partner (medförsäkrad) får ett eget utskick från Akademikerförsäkring med försäkringsbesked där dennes försäkringar framgår.

  • Jag vill teckna en försäkring, hur gör jag?

    Gå till våra försäkringar, välj försäkringen du vill teckna och klicka på knappen "teckna försäkring".

  • Behöver jag välja betalsätt på nytt?

    Nej, det betalsätt du tidigare har valt gäller även framöver, såvida du inte aktivt ändrar det.

  • Hur vet jag vilka försäkringar jag har?

    Du ser vilka försäkringar du har genom att logga in på Mina sidor.

    Du ser också hela ditt försäkringsinnehav på försäkringsbeskedet som du får hem på posten i början av november. Tänk på att försäkringsbeskedet visar vad som gäller från den 1 januari 2019.

    Om du har några frågor om dina försäkringar är du alltid välkommen att kontakta Akademikerförsäkring.

  • Vad betyder det som står på mitt försäkringsbesked?

    På förstasidan på försäkringsbeskedet ser du både vilka försäkringar som avslutats den 31 december och vilka du har från den 1 januari 2019. Detta beror på att vi har avslutat samarbetet med Movestic och nytecknat motsvarande försäkringar hos Skandia.

    På följande sidor i försäkringsbeskedet ser du en förklaring om vad som ingår i varje enskild försäkring. I bilagorna du har fått ser du vilka förändringar som skett i respektive försäkring. Det kan vara både förbättringar och försämringar.

  • Varför har ni avslutat mina försäkringar?

    Eftersom vi byter försäkringsgivare från Movestic till Skandia har vi avslutat försäkringarna hos Movestic och du har fått motsvarande försäkringar hos Skandia.

    På försäkringsbeskedet ser du både dina avslutade försäkringar hos Movestic och vad du har hos Skandia från och med 1 januari. 

  • Hur vet jag att jag har de försäkringar jag behöver?

    Vilka försäkringar du behöver beror på din livssituation. Det är bra att regelbundet se över sitt försäkringsbehov då livet och behoven förändras. Du kan alltid ringa oss för att få en kostnadsfri rådgivning. Ingen av våra rådgivare har provisionsbaserad lön.

  • Hur kan ni ändra i försäkringarna utan att jag får ta ställning till det?

    De försäkringar vi erbjuder är gruppförsäkringar. Det innebär att vi förhandlar för en större grupp och inte på individnivå. Akademikerförsäkring har som uppdrag att hitta de bästa erbjudandena för så många förbundsmedlemmar som möjligt.

  • Hur kan ni sänka priset på försäkringarna?

    I år har vi gjort en stor upphandling för att hitta det bästa erbjudandet för förbundens 290 000 medlemmar. Tack vare detta har vi nu ett samarbete med Skandia som ger bättre och billigare försäkringar för de allra flesta.

    Vi är stolta över Sjukförsäkringen som har fått mycket lägre premie och bättre villkor. En av anledningarna till det är den Hälsoförsäkring som finns i Sjukförsäkringen och det Samtalsstöd som alla som har en försäkring i Skandia har tillgång till. Båda dessa tjänster handlar om att hjälpa till i tid så att man inte behöver bli sjukskriven – det är bättre för medlemmarna och gör faktiskt också att försäkringarna blir billigare.

  • Vad är Tusen frågor – Ett nummer?

    Tusen frågor – Ett nummer är ett samtalsstöd via telefon som ingår för dig som har någon av följande Skandiaförsäkringar:

    - Livförsäkring
    - Sjukförsäkring
    - Trygghetskapitalförsäkring
    - Olycksfallsförsäkring
    - Sjuk- och olycksfallsförsäkring
    - Barnförsäkring
    - Studentolycksfallsförsäkring

    Du kan få samtalsstöd kring problem i vardagen som på sikt kan påverka din hälsa och arbetsförmåga – alltifrån privata frågor som rör stress till juridik och ekonomi.

    Så funkar det:
    Du ringer 0771-65 50 50, vardagar 8.15 - 16.00. Där blir du uppmanad att knappa in ditt personnummer och du kopplas till en hälso- och rehabvägledare på Sophia Rehabcenter.

    När du berättat vad du vill ha hjälp med blir du uppringd av en expert (till exempel en jurist, ekonom, psykolog, hälsopedagog eller kostrådgivare) för ett första samtal. Behöver du fler samtal kan du få upp till två uppföljningssamtal.

    Skulle du därefter behöva mer hjälp (till exempel med juridiska dokument), kan experten hjälpa dig vidare. Självklart har den du talar med tystnadsplikt, oavsett om det handlar om privata eller arbetsrelaterade frågor.

    Läs mer här.

  • Hur vet Skandia att jag har rätt till tjänsten Tusen frågor – Ett nummer, hur identifierar jag mig?

    Du identifierar dig genom att knappa in ditt personnummer när du ringer 0771-65 50 50.

  • Varför dras det mer pengar från mitt autogiro?

    Det dras mer pengar från ditt autogiro om du lagt till försäkringar eller om de försäkringar du har nu har fått högre premier, till exempel om du fyllt år och bytt åldersgrupp.

    Om du betalar för en annan person är det bra att veta försäkringstagaren (den person som försäkringen gäller för) har fått information om det. Be att få se försäkringsbeskedet från oss om du vill kontrollera att beloppen stämmer.

  • Måste jag fylla i och skicka in blanketten om Förmånstagarförordnande som skickats hem till mig?

    Du behöver inte fylla i ett förmånstagarförordnande om du vill att ersättningen ska gå till din make, registrerad partner eller sambo i första hand, och om denne inte finns till dina arvingar.

    Om du själv vill bestämma vem som ska få pengarna när du avlider ska du fylla i ett förmånstagarförordnande. Om du tidigare har skickat ett förmånstagarförordnande till Movestic gäller det inte hos Skandia, utan du måste fylla i ett nytt. I ditt utskick har du fått ett förmånstagarförordnande, och du hittar även blanketten här.

    På blanketten kan du kryssa i om ersättningen ska vara enskild egendom eller ej. Enskild egendom innebär att ersättningen till förmånstagaren inte ska ingå i en eventuell bodelning. 

  • Vad gäller för nya Livförsäkring senior?

    Alla som har en livförsäkring och fyller 67 år flyttas från och med 1 januari 2019 till Livförsäkring senior. Den består av två delar:

    -Livförsäkring senior gäller till och med månaden du fyller 80 år. Den har ett efterlevandeskydd som betalar ut 1 prisbasbelopp när du dör (46 500 kr, år 2019).

    -Tillval Livförsäkring senior gäller till och med månaden du fyller 75 år. Den har ett efterlevandeskydd som kan betala ut upp till 1,5 prisbasbelopp när du dör (69 750 kr, år 2019). Detta belopp avtrappas från 68 års ålder.

    Kostnaden för båda försäkringarna är 152 kr/mån (bas: 93 kr/mån och tillval: 59 kr/mån).

    Du kan välja om du bara vill ha Livförsäkring senior eller om du också vill ha tillvalsdelen. Det går inte att bara ha tillvalet. Du kan själv bestämma vem som ska ha utbetalningen. Det väljer du genom ett förmånstagarförordnande som du hittar här.

  • Försäkringbeloppet på min livförsäkring har ändrats, varför då?

    Skandia erbjuder ersättning i prisbasbelopp (pbb) i stället för fasta belopp som vi tidigare har haft. Detta innebär att ersättningen följer inflationen i samhället (läs mer om pbb här).

    I flytten till Skandia har vi valt att ge dig nivån närmast över det fasta försäkringsbelopp du hade tidigare. Till exempel om du hade 300 000 så är ditt försäkringsbelopp nu 10 prisbasbelopp (465 000 kr).  Om du tidigare hade ersättningsnivån 700 000 kr, har du fått en sänkning av ersättningsbeloppet till 15 prisbasbelopp (697 500 kr). Men som du har sett sänks din premie.

    Har du mer än 10 prisbasbelopp i din försäkring kan du välja att byta ned till en lägre nivå om du tycker att du inte har behov av det högre beloppet.

  • Varför höjs priset på min försäkring?

    För vissa personer blir försäkringen dyrare från och med 1 januari 2019. Exempel på de som det blivit dyrare för:

    - Du har fyllt år och bytt åldersgrupp. Detta hade skett även om vi hade haft kvar Movestic som försäkringsgivare.

    - Du som är 60-66 år och har en livförsäkring har i för vissa försäkringsbelopp fått en högre premie. Detta beror på att alla åldersgrupper ska prissättas efter sin risk.

    - Du är 67-69 år och har en livförsäkring. From 1 januari 2019 övergår ordinarie livförsäkring i en Livförsäkring senior men vi givit dig som är 67-69 år möjligheten att behålla ditt tidigare försäkringsbelopp men premien blir högre. Om du vill kan du alltid byta till en Livförsäkring senior.

    - Du har haft en livförsäkring som har haft könsdifferentierade premie. Detta är inte längre tillåtet. Din premie har därför justerats så att män och kvinnor betalar samma premie.

  • Varför höjs priset på min olycksfallsförsäkring med två kronor?

    Priset på din olycksfallsförsäkring har ökat för att villkoren har förbättrats. Nu ingår även:

    - ersättning för ekonomisk invaliditet,
    - ersättning vid trafikskador,
    - ersättning för smitta till följd av fästingbett, och
    - ett högre ersättningsbelopp på 40 prisbasbelopp (1 860 000 kr).

     

  • Jag har haft kontakt med Movestic om en skada. Vad händer nu?

    Movestic kommer att fortsätta ta hand om dig tills din skada är färdigreglerad. Du fortsätter ha kontakt med din skadereglerare som du har fått information om i din kommunikation med Movestic.

    Alla skador som sker före 1 januari 2019 ska regleras av Movestic.

    Skador som inträffar från och med 1 januari 2019 anmäls till Skandia.

  • Jag har haft barnförsäkring hos Movestic, hur blir den hos Skandia?

    Det blir förbättringar. Nu ingår:

    - ersättning för trafikskador,
    - smitta till följd av fästingbett,
    - inga undantag för riskfylld aktivitet eller idrott, och
    - möjlighet att teckna sjuk och olycksfallsförsäkring och livförsäkring utan hälsokrav när barnet fyllt 25 år.

  • Jag har fått ytterligare ett barn, gäller min barnförsäkring även för detta barn?

    Om du har haft ett barn tidigare (Ensambarnsförsäkring) och du har fått flera barn, behöver du meddela oss detta. Då gör vi om försäkringen till en Flerbarnsförsäkring så att alla dina barn har rätt försäkringsskydd.

    Om du redan har en Flerbarnsförsäkring behöver du inte meddela oss. 

  • Jag har haft en flerbarnsförsäkring men nu är bara ett av mina barn under 25 år, behöver jag ändra något?

    Om du tidigare har haft en Barnförsäkring- Flerbarn så ska du meddela oss att du numera enbart har ett barn under 25 år. Du flyttas då till en Barnförsäkring- Ensambarn med ett lägre pris. 

  • Vilka förändringar har ni gjort i min Studentförsäkring?

    Vi har anpassat Studentförsäkringserbjudandet så att det ska passa dig som student bättre. Olycksfallsförsäkringen har fått bättre villkor. Vi har tagit bort studentlivförsäkringen.

    Eftersom vi vet att tiden som student kan innebära oro, stress och stora livsomställningar har vi lagt till Skandias tjänst Tusen frågor – Ett svar som är ett samtalsstöd i vårt erbjudande. Läs mer här.

    Studentförsäkringen gäller så länge du är studentmedlem i ditt fackförbund och/eller tills du fyller 45 år. Tidigare avslutades den när du fyllde 40 år.