Tryggar familjen om det värsta händer
En livförsäkring lindrar inte sorgen, men kan ge ekonomisk trygghet till din familj om du skulle dö. Den är med andra ord främst aktuell för dig som har någon som är ekonomiskt beroende av dig, till exempel om du är gift, har bolån tillsammans med någon eller barn som bor hemma.
Pengarna från försäkringen betalas ut som ett engångsbelopp som kan göra det möjligt för din familj att bo kvar i hemmet, betala kostnader och ställa om till att leva på en inkomst. Du väljer vem som ska få pengarna genom att fylla i ett särskilt förmånstagarförordnande. Gör du inte det går pengarna automatiskt till din partner, och därefter till dina barn.
Försäkringen gäller till du fyller 67 år. Därefter övergår den i en seniorlivförsäkring med en tilläggsförsäkring.
För fullständig information, läs för- och efterköpsinformation samt villkor. Vill du ha hjälp att skriva ut? Skicka ett meddelande på Mina sidor där du anger ditt namn och adress och vad du vill skriva ut, så hjälper vi dig.
Det här ingår | |
---|---|
Dödsfallskapital
Om du dör får dina efterlevande ett engångsbelopp. Hur stort beloppet är beror på vilken försäkringsnivå du har valt på försäkringen. Pengarna betalas i första hand till din make, maka, registrerad partner eller sambo och i andra hand till dina arvingar.
|
|
Barnlivförsäkring
Om ditt arvsberättigade barn skulle dö betalas 1 prisbasbelopp (58 800 kronor 2025) ut till barnets dödsbo. Detta gäller om du köper försäkringen innan ditt barn har fyllt 16 år och fram till att ditt barn fyller 20 år. |
|
Samtalsstöd via telefon
De flesta behöver hjälp och stöd någon gång i livet. Via samtalsstödet kommer du i kontakt med kunniga psykologer, jurister, ekonomer och arbetsterapeuter. Till dem kan du ställa frågor som rör privatlivet eller jobbet, helt kostnadsfritt. Samtalen sker alltid under tystnadsplikt och har en rådgivande karaktär. Du når samtalsstödet vardagar mellan 08.15 och 16.00 genom att ringa 0771-65 50 50.
|
Försäkringen ger dig tillgång till Samtalsstöd Tusen frågor. Via det kommer du i kontakt med kunniga jurister, ekonomer, psykologer, fysioterapeuter och arbetsterapeuter.
Med ett så kallat förmånstagarförordnande styr du hur pengarna från din livförsäkring ska fördelas om du skulle dö. Om du vill välja förmånstagare behöver du fylla i en blankett och ändra förmånstagare. Om du inte har fyllt i ett förmånstagarförordnande är det i första hand make, maka, sambo eller registrerad partner som får pengarna, i andra hand arvingar.
För att ta reda på vem som står som förmånstagare på din livförsäkring kan du ringa Skandia på 0771–55 55 00. Välj knappval 3 och sedan knappval 3. Då kommer du till de som hanterar insända förmånstagarförordnande. Har du inte skickat in ett förmånstagarförordnande så är det i första hand make, maka, sambo eller registrerad partner som får pengarna när du dör, i andra hand arvingar.
Om din partner hade en livförsäkring genom oss får vi reda på vad som hänt när vi uppdaterar våra adressregister. Vi meddelar då försäkringsföretaget, som skickar en dödsfallsanmälan till dödsboet. Den måste fyllas i och skickas tillbaka. Du kan alltid kontakta oss på 0771-111 999 om du har frågor.
Ja. Om du vill sänka beloppet är det bara att kontakta oss. Vill du höja beloppet behöver du göra det skriftligt och dessutom fylla i en hälsodeklaration.
Ja, när du köper livförsäkringen behöver du fylla i och skicka in en hälsodeklaration.
Försäkringskollen
Med Försäkringskollen kan du få en tydligare bild av ditt försäkringsbehov; vilka försäkringar som är viktiga och vilka du faktiskt inte behöver i dagsläget.
Prata försäkring med oss
Telefon: 0771-111 999
Öppettider
Mån-fre: kl. 8.30-16.00
Lunchstängt: kl. 12.00-12.30