Med ett så kallat förmånstagarförordnande styr du hur pengarna från din livförsäkring ska fördelas om du skulle dö. Om du vill välja förmånstagare behöver du fylla i en blankett och ändra förmånstagare. Om du inte har fyllt i ett förmånstagarförordnande är det i första hand make, maka, sambo eller registrerad partner som får pengarna, i andra hand arvingar.
Hur anmäler jag att min partner har dött?
Om din partner hade en livförsäkring genom oss får vi reda på vad som hänt när vi uppdaterar våra adressregister. Vi meddelar då försäkringsföretaget, som skickar en dödsfallsanmälan till dödsboet. Den måste fyllas i och skickas tillbaka. Du kan alltid kontakta oss på 0771-111 999 om du har frågor.
Kan jag ändra försäkringsbeloppet på livförsäkringen?
Ja. Om du vill sänka beloppet är det bara att kontakta oss. Vill du höja beloppet behöver du göra det skriftligt och dessutom fylla i en hälsodeklaration.
Får jag tillbaka pengar om jag avslutar min livförsäkring?
Nej, det får du inte. En livförsäkring är en så kallad riskförsäkring som bara ger pengar den dagen du dör. Den är inte ett sparande.
Behöver jag fylla i en hälsodeklaration för att köpa livförsäkring?
Ja, när du köper livförsäkringen behöver du fylla i och skicka in en hälsodeklaration.
Vem står som min förmånstagare på min livförsäkring?
För att ta reda på vem som står som förmånstagare på din livförsäkring kan du ringa Skandia på 0771–55 55 00. Välj knappval 3 och sedan knappval 3. Då kommer du till de som hanterar insända förmånstagarförordnande. Har du inte skickat in ett förmånstagarförordnande så är det i första hand make, maka, sambo eller registrerad partner som får pengarna när du dör, i andra hand arvingar.
Hur anmäls mitt eventuella dödsfall?
Om du har en livförsäkring genom oss och dör får vi reda på vad som hänt när vi uppdaterar våra adressregister. Vi meddelar då försäkringsföretaget, som skickar en dödsfallsanmälan till dödsboet. Den måste fyllas i och skickas tillbaka. Du kan alltid kontakta oss på 0771-111 999 om du har frågor.