Har du råkat ut för något och vill anmäla en skada? Använd vår tjänst under dina försäkringar på Mina sidor för att anmäla en skada.
Vi tycker att det är viktigt att du får den ersättning du har rätt till. Ibland kan du till och med få ersättning från flera försäkringar samtidigt. Vi kan svara på vilka försäkringar som gäller och när. Vi guidar dig också till vart du ska vända dig för att ansöka om ersättning.
Det är försäkringsföretaget som har din försäkring som bedömer varje skada. De är också ansvariga för att handlägga och betala ut ersättning för skador. Olika försäkringsföretag står bakom försäkringarna vi förmedlar: Skandia, Svedea och Trygg-Hansa.
När du har gjort din skadeanmälan ska du få ett bekräftelsebrev från försäkringsföretaget som berättar att de har tagit emot din skadeanmälan.
Försäkringsföretaget beslutar sedan om du ska få ersättning och hur mycket. När de har fattat ett beslut får du ett beslutsbrev.
Om du av någon anledning inte kan få ersättning finns det en skriftlig motivering i beslutsbrevet och en hänvisning till vart du kan vända dig om du inte är nöjd med beslutet.
Vi på Akademikerförsäkring finns här som ditt stöd. Det går alltid bra att kontakta oss via Mina sidor eller ringa oss på 0771-111 999 om du har frågor.
Det beror på. Kostnader som du har haft i samband med en skada ersätts snabbt. Om det däremot gäller större personskador kan det ta ett till två år efter att en skada har inträffat till dess att du får ersättning. En ersättning från en livförsäkring betalas ut snabbt.
Ja, det behöver du göra.
Du ska göra din skadeanmälan så snart som möjligt. Vill du ha ersättning behöver det göras inom 3 år från att skadan inträffade. Även bedömning av invaliditet ska göras inom 3 år från att skadan uppstod.
Du anmäler din skada hos det försäkringsföretag där din försäkring gäller. Via Mina sidor och Mina försäkringar guidar vi dig rätt. Du kan också kontakta oss på 0771-111 999 om du vill ha hjälp med att anmäla din skada eller är osäker på hur du ska göra.
I flera av våra försäkringar ingår en krisförsäkring, både för dig och din familj. Du kan läsa mer i villkoren för varje försäkring eller kontakta oss via Mina sidor eller på 0771-111 999, så hjälper vi dig.
Har du anmält en skada hos Skandia? I så fall kan du enkelt följa ditt ärende genom att logga in med BankID på Skandia.se
Glöm i så fall inte att uppsöka läkare direkt vid skadetillfället. Vissa försäkringar kräver att du har dokumenterat skadan och eventuellt påbörjat vård.
Ring oss på 0771-111 999
Mån-fre: kl. 8.30-16.00
Lunchstängt: kl. 12.00-12.30