Har du råkat ut för något och vill anmäla en skada eller använda din försäkring? Börja då med att logga in på Mina sidor och gå till Mina försäkringar. Klicka sedan på den försäkring som täcker skadan, så guidar vi dig därifrån.
Vi tycker att det är viktigt att du får den ersättning du har rätt till. Ibland kan du till och med få ersättning från flera försäkringar samtidigt. Vi kan svara på vilka försäkringar som gäller och när. Vi guidar dig också till vart du ska vända dig för att ansöka om ersättning.
Det är försäkringsföretaget som har din försäkring som bedömer din skada. De är också ansvariga för att handlägga och betala ersättning. Olika försäkringsföretag står bakom försäkringarna vi förmedlar: Skandia, Svedea, HELP eller Trygg-Hansa. Vad som gäller för din försäkring hittar du på Mina sidor under Mina försäkringar.
Några saker att känna till:
Har du ett pågående ärende? Logga in hos det försäkringsföretag som har din försäkring för att följa det.
När du har gjort din skadeanmälan ska du få ett bekräftelsebrev från försäkringsföretaget som berättar att de har tagit emot din skadeanmälan. Försäkringsföretaget beslutar sedan om du ska få ersättning och hur mycket. När de har fattat ett beslut får du ett beslutsbrev.
Om du av någon anledning inte kan få ersättning finns det en skriftlig motivering i beslutsbrevet och en hänvisning till vart du kan vända dig om du inte är nöjd med beslutet.
Vi på Akademikerförsäkring finns här som ditt stöd. Det går alltid bra att kontakta oss via Mina sidor eller ringa oss på 0771-111 999 om du har frågor.
Det beror på. Kostnader som du har haft i samband med en skada ersätts snabbt. Om det däremot gäller större personskador kan det ta ett till flera år efter att en skada har inträffat till dess att du får ersättning. En ersättning från en livförsäkring betalas ut snabbt.
Det är försäkringsföretaget för din försäkring som bedömer, handlägger och betalar ersättning. För att se hur det går i ditt specifika ärende, logga in hos Skandia, Svedea, HELP eller Trygg-Hansa, beroende på var du har din försäkring.
Ja, det behöver du göra.
Ha som regel att göra din skadeanmälan så snart som möjligt. Går det tio år eller mer från det att skadan inträffade är det för sent att anmäla den.
Du anmäler din skada hos det försäkringsföretag där din försäkring gäller. Via Mina sidor guidar vi dig rätt. Du kan också kontakta oss på 0771-111 999 om du vill ha hjälp med att anmäla din skada eller är osäker på hur du ska göra.
Har du anmält en skada hos Skandia? I så fall kan du enkelt följa ditt ärende genom att logga in med BankID på Skandia.se
Glöm i så fall inte att uppsöka läkare direkt vid skadetillfället. Vissa försäkringar kräver att du har dokumenterat skadan och eventuellt påbörjat vård. Kom också ihåg att spara kvitton på alla utlägg.
Välkommen att kontakta oss. Du hittar dina försäkringar och fakturor på Mina sidor, där du även kan aktivera autogiro och betalperiod.
Ring oss på 0771-111 999
Mån-fre: kl. 8.30-16.00
Lunchstängt: kl. 12.00-12.30