Akademikerförsäkrings uppdrag är att tillgodose ditt behov av förmånliga och trygga försäkringar. Det gör vi genom att träffa försäkringsavtal som är så bra som möjligt för så många som möjligt av våra förbunds medlemmar.
Vi arbetar med ett urval av försäkringar och försäkringsgivare. Det innebär att vi inte lämnar rådgivning baserad på så kallad opartisk och personlig analys. Istället avser våra råd och rekommendationer endast vårt urval av försäkringar som meddelas av någon av följande försäkringsgivare: Trygg-Hansa, Skandia, HELP, Dina försäkringar och Svedea.
För att få bedriva försäkringsdistribution ställs en rad krav på oss som företag, men också på våra enskilda medarbetare. Bland annat ska de som förmedlar och ger råd om försäkringar ha bred försäkringskunskap, relevant kunskap inom juridik och ekonomi samt praktisk erfarenhet.
Samtliga anställda försäkringsförmedlare hos oss har genomgått relevanta utbildningar och har den erfarenhet som krävs. Vi har också omfattande informationsskyldighet gentemot dig som kund. Vi är medlemmar i Svenska Försäkringsförmedlares Förening (SFM) och InsureSec.
Våra rådgivare har ingen provisionsbaserad lön och vi står under Finansinspektionens tillsyn.
Akademikerförsäkrings personal har fast lön, och inga provisioner finns. Företaget får ersättning från försäkringsföretagen för att förmedla deras försäkringar. All administration sker hos Akademikerförsäkring förutom skadereglering och eventuell riskbedömning, som sker hos respektive försäkringsföretag. Akademikerförsäkring får provisionsersättning från:
Orsaken till den högre ersättningen från Skandia, Trygg-Hansa personförsäkringar och Dina försäkringar är att Akademikerförsäkring har en mer omfattande försäkringsadministration i det samarbetet.
Akademikerförsäkring har tecknat Gruppansvarsförsäkring hos QBE Insurance (Europe) Ltd, filial Sverige genom Sfm (Svenska försäkringsförmedlares förening) som avser förmedlingsverksamhet enligt de krav som Finansinspektionen ställer.
Vi vill att du som kund ska vara nöjd, och vi försöker kontinuerligt att förbättra vårt arbete. Om du av någon anledning inte är nöjd får du gärna höra av dig till oss och berätta vad vi kan göra bättre.
Kontakta i första hand den medarbetare hos oss som du har haft kontakt med. Skulle du fortfarande vara missnöjd kan du mejla kundklagomal@akademikerforsakring.se.
Om klagomålet kan betraktas som ett enkelt fel eller ett missförstånd kommer vi att åtgärda det så snart som möjligt. I annat fall får du inom tre arbetsdagar en bekräftelse på att vi har tagit emot ditt klagomål. Om vi inte kan lösa ärendet inom 14 dagar får du skriftlig information om läget, samt om den fortsatta handläggningen av ditt ärende.
Om ditt klagomål gäller ett beslut om riskbedömning eller om försäkringsersättning hanteras detta av det försäkringsföretag det gäller och ditt klagomål kommer då att vidarebefordras dit.
Välkommen att kontakta oss. Du hittar dina försäkringar och fakturor på Mina sidor, där du även kan aktivera autogiro och betalperiod.
Ring oss på 0771-111 999
Mån-fre: kl. 8.30-16.00
Lunchstängt: kl. 12.00-12.30