Om du betalar via autogiro dras pengarna automatiskt från det konto du har registrerat. Du väljer själv om du vill betala din försäkring varje månad, kvartal, halvår eller år. Du anmäler lättast autogiro och betalningsperiod via Mina sidor under Min profil. Du kan inte ha autogiro och e-faktura samtidigt. Registrerar du båda kommer vi att ändra till autogiro.
Om du betalar via e-faktura kommer fakturan in elektronisk på din internetbank. Du behöver sedan godkänna varje betalning innan pengarna dras från ditt konto. För att anmäla betalning med e-faktura loggar du in på din bank och väljer sedan Akademikerförsäkring som e-fakturaleverantör. Du betalar per månad, men kan meddela oss om du vill ändra betalningsperiod.
Om du betalar via bankgirofaktura får du dina fakturor med posten. Varje pappersfaktura kostar 35 kronor. Du väljer betalningsperiod genom att logga in på Mina sidor. Det går dock inte att betala varje månad om du väljer bankgirofaktura.
Måste jag betala kvartalsfakturan om jag vill byta till autogiro eller e-faktura?
Ja, det måste du. Om du har fått hem en faktura i brevlådan ska du betala den. Vill du anmäla att betala via e-faktura eller autogiro kan du göra det. Då kommer vi att använda det nya betalsättet nästa gång det är dags för dig att betala för dina försäkringar.
Vad händer om jag missar att betala min faktura?
Om du missar att betala din faktura får du en påminnelsefaktura med en påminnelseavgift på 40 kronor. Alla påminnelsefakturor skickas per post. Det betyder att du kommer att få en pappersfaktura, även om du har e-faktura eller autogiro som betalsätt. Men din nästa betalning kommer att dras via e-faktura eller autogiro, precis som vanligt.
Kan jag betala mindre för mina försäkringar om jag blir arbetslös?
Du kan bli befriad från att betala kostnaden för din bil-, hem- eller villaförsäkring om du köper den via Trygg-Hansa. Det finns ingen premiebefrielse på våra övriga försäkringar. Har du andra frågor om arbetslöshet och inkomstförsäkring kan du kontakta förbundet du är medlem i för att få hjälp.
Vad händer om jag har betalat in för mycket pengar?
Pengarna läggs tillgodo och kommer att dras från nästkommande betalning. Om du hellre vill att vi betalar tillbaka pengarna kan du kontakta oss på Mina sidor eller 0771-111 999.
Kan jag skjuta fram sista betalningsdagen?
Nej, det kan du inte. Om du inte betalar din faktura kommer du att få en påminnelsefaktura. Betalar du inte efter påminnelsen kommer dina försäkringar att avslutas.
Kan jag välja betalperiod?
Med autogiro eller e-faktura betalar du automatiskt per månad, men du kan välja att byta betalperiod till kvartalsvis, halvårsvis eller årsvis. Med faktura kan du betala per kvartal, halvår eller år.
Du ändrar lättast betalningsperiod via Mina sidor.
Vad innebär det att ni tar ut en avgift för faktura och påminnelse?
Vi tar ut en avgift på 35 kronor per utskickad pappersfaktura och 40 kronor per påminnelsefaktura. Avgiften finns för att täcka våra administrativa kostnader samt kuvert, utskrift och porto. Fakturaavgiften läggs på avgiften för dina försäkringar. Vill du slippa fakturaavgiften kan du när som helst byta betalsätt till autogiro.
Kan jag betala månadsvis?
Ja, du kan få din faktura varje månad om du väljer autogiro eller e-faktura som betalsätt. Du hittar information om hur du väljer dessa betalsätt på Mina sidor under Min profil.
Hur byter jag till autogiro?
För att byta betalsätt till autogiro loggar du först in på Mina sidor med BankID. Gå sedan till Min profil och välj Ändra betalsätt. Där får du möjlighet att fylla i dina bankuppgifter och om du vill ha dina fakturor per helår, halvår, kvartal eller månad.
Din förfrågan skickas därefter till din bank. Så fort vi ha fått ett godkännande från banken kommer vi meddela dig via mejl, och ditt nya betalsätt börjar gälla. Se därför till att den mejladress som vi har till dig är uppdaterad, så att du får mejlet.