Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får när det gäller skador. Tveka inte att kontakta oss om du inte får svar på din fråga. Du kan även använda vår skadehjälp.
Anmäla skador
Hur gör jag en skadeanmälan?
Gå till din försäkring på Mina försäkringar, där vi guidar dig vidare. Själva skadeanmälan gör du sedan hos det försäkringsföretag där din försäkring gäller. Behöver du hjälp med din skadeanmälan, kontakat oss på 0771-111 999 eller skicka ett meddelande via Mina sidor.
Vem bedömer en skada?
Det är försäkringsföretaget som har din försäkring som bedömer varje skada. De är också ansvariga för att handlägga och betala ut ersättning för skador. Olika försäkringsföretag står bakom försäkringarna vi förmedlar: Skandia, Svedea och Trygg-Hansa.
Vad händer när jag skickat in min skadeanmälan?
När du har gjort din skadeanmälan ska du få ett bekräftelsebrev från försäkringsföretaget som berättar att de har tagit emot din skadeanmälan.
Försäkringsföretaget beslutar sedan om du ska få ersättning och hur mycket. När de har fattat ett beslut får du ett beslutsbrev.
Om du av någon anledning inte kan få ersättning finns det en skriftlig motivering i beslutsbrevet och en hänvisning till vart du kan vända dig om du inte är nöjd med beslutet.
Vi på Akademikerförsäkring finns här som ditt stöd. Det går alltid bra att kontakta oss via Mina sidor eller ringa oss på 0771-111 999 om du har frågor.
Hur lång tid tar det innan jag får ersättning?
Det beror på. Kostnader som du har haft i samband med en skada ersätts snabbt. Om det däremot gäller större personskador kan det ta ett till två år efter att en skada har inträffat till dess att du får ersättning. En ersättning från en livförsäkring betalas ut snabbt.
Måste jag fylla i en separat skadeanmälan för varje försäkring?
Ja, det behöver du göra.
Hur lång tid har jag på mig att anmäla en skada?
Du ska göra din skadeanmälan så snart som möjligt. Vill du ha ersättning behöver det göras inom 3 år från att skadan inträffade. Även bedömning av invaliditet ska göras inom 3 år från att skadan uppstod.
Du anmäler din skada hos det försäkringsföretag där din försäkring gäller. Via Mina sidor och Mina försäkringar guidar vi dig rätt. Du kan också kontakta oss på 0771-111 999 om du vill ha hjälp med att anmäla din skada eller är osäker på hur du ska göra.
Kan jag få krishjälp genom mina försäkringar?
I flera av våra försäkringar ingår en krisförsäkring, både för dig och din familj. Du kan läsa mer i villkoren för varje försäkring eller kontakta oss via Mina sidor eller på 0771-111 999, så hjälper vi dig.
Vem skriver under anmälan om mitt barn har skadat sig?
Är ditt barn under 18 år är det du som förälder som skriver under skadeanmälan för barnförsäkringen. Är ditt barn över 18 år behöver hen själv skriva under skadeanmälan.