Se alla sökresultat
    Din sökning på “” gav totalt träffar
    • Våra försäkringar
      • För dig och din familj
      • För hem och prylar
      • För ditt husdjur
      • För egenföretagare
      • För studenter
      • Alla försäkringar A-Ö
    • Våra tjänster
      • Försäkringsrådgivning
      • Skadeanmälan
      • Pensionsrådgivning
      • Magasinet
      • Avsluta försäkring
    • Försäkringskollen
      Ta reda på vilka försäkringar du behöver
    • Boka rådgivning
      Få hjälp att välja rätt försäkringar
    • Skadeanmälan
      Har du råkat ut för något och vill anmäla en skada?
      hospital-first-aid
    • Våra försäkringar
      • För dig och din familj
      • För hem och prylar
      • För ditt husdjur
      • För egenföretagare
      • För studenter
      • Alla försäkringar A-Ö
    • Mina sidor
      • Min profil
      • Mina försäkringar
      • Fakturor & brev
      • Meddelanden
      • Bjud in din partner
      • Försäkringskollen
    • Våra tjänster
      • Försäkringsrådgivning
      • Skadeanmälan
      • Pensionsrådgivning
      • Magasinet
      • Avsluta försäkring
    • Om oss
      • Akademikertjänst
      • Våra fackförbund
      • Kontakt
      • Frågor och svar
      • In English
    • Försäkringskollen
      Ta reda på vilka försäkringar du behöver
      Boka rådgivning
      Få hjälp att välja rätt försäkringar
      Skadeanmälan
      Behöver du anmäla en skada?
      hospital-first-aid
    Sök
    Logga in
    Meny
    • Om oss
    • Frågor och svar
    • Frågor och svar om det där andra

    Frågor och svar om det där andra

    På den här sidan har vi samlat svar på övriga frågor som vi brukar få. De handlar om allt från hur man anmäler en skada och vad olika försäkringsord betyder till vad som gäller om du flyttar utomland.

    Allmänt
    Vad gör jag om jag är missnöjd mer er service?

    För oss är det viktigt att du som kund och medlem är nöjd. Under Kontakt hittar du mer information om hur du kontaktar oss om du inte är nöjd.

    Vilken försäkring gäller om jag skadar mig när jag arbetar hemifrån?

    Om du har kollektivavtal ingår en så kallad TFA som skyddar dig vid olycksfall på arbetsplatsen samt när du tar dig till och från arbetet. Även du som saknar kollektivavtal kan omfattas av en TFA, så fråga din arbetsgivare vad som gäller.

    Arbetar du däremot hemifrån gäller din TFA enbart vid arbetsrelaterade olyckor. Gränsen mellan arbete och fritid kan vara otydligt vid hemarbete. Du bör därför komplettera ditt skydd med en olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt. Via oss kan du köpa en omfattande sjuk- och olycksfallsförsäkring som betalar ut ersättning för kostnader orsakade av en olycka.

    Vad händer med mina försäkringar om jag lämnar mitt fackförbund?

    Lämnar du ditt fackförbund fortsätter dina försäkringar att gälla som vanligt, om du har varit försäkrad längre än 6 månader. Skillnaden är att dina försäkringar kommer att bli dyrare. Du kommer att få ett försäkringsbesked där det tydligt framgår hur kostnaden förändras. Om du inte längre är medlem i något av våra fackförbund kan du inte heller höja försäkringsbeloppet på dina försäkringar eller köpa nya försäkringar via oss.

    Anmäla skador
    Hur gör jag en skadeanmälan?

    Gå till din försäkring på Mina sidor, där vi guidar dig vidare. Själva skadeanmälan gör du hos det försäkringsföretag där din försäkring gäller. Behöver du hjälp med din skadeanmälan, kontakat oss på 0771-111 999 eller skicka ett meddelande via Mina sidor.

    Vem bedömer en skada?

    Det är försäkringsföretaget som har din försäkring som bedömer varje skada. De är också ansvariga för att handlägga och betala ut ersättning för skador. Olika försäkringsföretag står bakom försäkringarna vi förmedlar: Skandia, Svedea och Trygg-Hansa.

    Vad händer när jag skickat in min skadeanmälan?

    När du har gjort din skadeanmälan ska du få ett bekräftelsebrev från försäkringsföretaget som berättar att de har tagit emot din skadeanmälan. 

    Försäkringsföretaget beslutar sedan om du ska få ersättning och hur mycket. När de har fattat ett beslut får du ett beslutsbrev.

    Om du av någon anledning inte kan få ersättning finns det en skriftlig motivering i beslutsbrevet och en hänvisning till vart du kan vända dig om du inte är nöjd med beslutet.

    Vi på Akademikerförsäkring finns här som ditt stöd. Det går alltid bra att kontakta oss via Mina sidor eller ringa oss på 0771-111 999 om du har frågor.

    Hur lång tid tar det innan jag får ersättning?

    Det beror på. Kostnader som du har haft i samband med en skada ersätts snabbt. Om det däremot gäller större personskador kan det ta ett till två år efter att en skada har inträffat till dess att du får ersättning. En ersättning från en livförsäkring betalas ut snabbt.

    Måste jag fylla i en separat skadeanmälan för varje försäkring?

    Ja, det behöver du göra.

    Hur lång tid har jag på mig att anmäla en skada?

    Du ska göra din skadeanmälan så snart som möjligt. Vill du ha ersättning behöver det göras inom 3 år från att skadan inträffade. Även bedömning av invaliditet ska göras inom 3 år från att skadan uppstod.

    Du anmäler din skada hos det försäkringsföretag där din försäkring gäller. Via Mina sidor och Mina försäkringar guidar vi dig rätt. Du kan också kontakta oss på 0771-111 999 om du vill ha hjälp med att anmäla din skada eller är osäker på hur du ska göra.

    Kan jag få krishjälp genom mina försäkringar?

    I flera av våra försäkringar ingår en krisförsäkring, både för dig och din familj. Du kan läsa mer i villkoren för varje försäkring eller kontakta oss via Mina sidor eller på 0771-111 999, så hjälper vi dig.

    Vem skriver under anmälan om mitt barn har skadat sig?

    Är ditt barn under 18 år är det du som förälder som skriver under skadeanmälan för barnförsäkringen. Är ditt barn över 18 år behöver hen själv skriva under skadeanmälan.

    Hälsodeklaration och riskbedömning
    Vad är en hälsodeklaration?

    I en hälsodeklaration svarar du på frågor om din hälsa. Svaren ger försäkringsbolaget möjlighet att bedöma risken att försäkra dig. Ibland kan försäkringsbolaget bestämma att du inte får köpa försäkring.

    Vad är viktigt när jag fyller i en hälsodeklaration?

    Besvara alla frågor noggrant. Använder du den digitala blanketten har du 20 minuter på dig att besvara frågorna. Tar det längre tid så uppstår ett tekniskt fel när du vill signera med mobilt bank-ID.

    Behöver jag fylla i hälsodeklarationen själv?

    Ja, det är viktigt att du själv uppger informationen och försäkrar att den är korrekt genom att signera själv.

    Vad händer efter att jag fyllt i min hälsodeklaration?

    När försäkringsföretaget har fått din hälsodeklaration behöver de ibland hämta in ytterligare upplysningar. De kommer då att kontakta dig. Ibland behöver du svara på kompletterande frågor. Ibland behöver de din fullmakt för att hämta in journalanteckningar från någon vårdgivare du har besökt.

    Hela riskbedömningen kan ta allt från någon dag till några månader. Du får besked när den är genomförd. Är din ansökan godkänd får du ett försäkringsbesked. Då börjar försäkringen gälla från och med dagen du ansökte, oavsett hur länge riskbedömningen har pågått.

    Vad händer om jag lämnar fel uppgifter i hälsodeklarationen?

    Om du ansöker om ersättning kommer försäkringsbolaget att titta på uppgifterna du lämnade i hälsodeklarationen. Upptäcker de att uppgifterna var ofullständiga eller oriktiga finns det risk att du får lägre eller ingen ersättning. Därför är det viktigt att du besvarar frågorna i hälsodeklarationen så noggrant som möjligt.

    Ny medlem
    Vad får jag som ny yrkesverksam medlem?

    Som ny yrkesverksam medlem i något av våra fackförbund får du under tre månader fyra försäkringar kostnadsfritt av oss: 

    • Livförsäkring
    • Olycksfallsförsäkring
    • Sjukförsäkring
    • Trygghetskapitalförsäkring

    Det är försäkringar som ger de flesta en bra grundtrygghet. Du accepterar försäkringarna via Mina sidor. Där kan du enkelt justera, lägga till eller ta bort försäkringar som du inte vill köpa. 

    Under den här perioden får du även köpa försäkringar som du i vanliga fall kanske inte skulle ha rätt till. I och med att du får försäkringarna genom ditt fackförbund slipper du nämlighen fylla i en hälsodeklaration. Det räcker att du är fullt arbetsför.

    Hur ändrar jag innehållet i de försäkringar jag fått som ny medlem?

    Vi erbjuder fyra försäkringar som vi anser är bra för de flesta. Vill du lägga till, justera eller ta bort försäkringar? Logga in på Mina sidor och gör dina ändringar där eller kontakta oss på 0771-111 999 under de tre månaderna som erbjudandet gäller, så hjälper vi dig.

    Vad får jag som ny studentmedlem?

    Är du studentmedlem i något av våra fackförbund och under 67 år? Då ingår en studentolycksfallsförsäkring i ditt medlemskap. I den försäkringen har du också tillgång till ett samtalsstöd, utan extra kostnad. Du kan också köpa en studenthemförsäkring.

    Varför får jag försäkringar som jag inte har köpt?

    Alla nya yrkesverksamma medlemmar i något av våra fackförbund får fyra försäkringar kostnadsfritt i tre månader. Dessa kan du under denna period köpa utan att fylla i en hälsodeklaration. Vill du inte ha försäkringarna behöver du inte göra någonting – de avslutas efter tre månader.

    Resa eller flytta utomlands
    Jag har fått nytt jobb utomlands – vad ska jag tänka på?

    Om du flyttar inom Norden gäller dina försäkringar som vanligt. Flyttar du utanför Norden gäller försäkringarna bara under första året. Ett undantag är livförsäkring som gäller oavsett var du bor och hur lång tid du bor där.

    Skyddet i en olycksfallsförsäkring förändras efter ett år. Om du har bott och arbetat utomlands i mer än ett år och råkar ut för en olycka får du ingen ersättning för sveda och värk eller för kostnader i samband med olyckan. Om du har en vårdförsäkring ger den bara specialistvård i Sverige.

    För att våra försäkringar ska gälla utomlands behöver du ha en viss typ av arbetsgivare, såsom svenska staten eller ett svenskt företag. 

    Kontakta oss innan du reser iväg, så att du vet vad som gäller för just dig. Du når oss via Mina sidor eller på 0771-111 999.

    Räcker mina försäkringar om jag vill studera utomlands?

    Den vanliga hemförsäkringen eller reseförsäkringen räcker oftast inte när du ska studera utomlands. För att vara på den säkra sidan bör du kontakta oss eller ditt försäkringsbolag. Du når oss via 0771-111 999 eller genom att skriva ett meddelande på Mina sidor.

    Många utländska universitet och högskolor erbjuder försäkringen student UT. Den är kostnadsfri och gäller dygnet runt om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Kolla med ditt universitet om du kan teckna den försäkringen via Kammarkollegiet.

    Behöver jag en reseförsäkring?

    I en vanlig hemförsäkring ingår en reseförsäkring som gäller under resor som varar upp till 45 dagar. Den täcker bland annat kostnader för om du blir akut sjuk eller råkar ut för en olycka. Du kan även få ersättning om du blir försenad eller om ditt bagage inte dyker upp i tid. I hemförsäkringen ingår dessutom avbeställningsskydd och ersättningsresa om du skulle bli akut sjuk eller råka ut för en olycka utomlands.

    Tänker du vara borta längre än 45 dagar bör du kontakta ditt försäkringsbolag innan du reser iväg för att utöka ditt skydd.

    Vilken försäkring behöver jag när jag reser utomlands?

    Om du har har köpt din hemförsäkring via oss är du skyddad vid utlandsresor i hela världen i 45 dagar. Försäkringen ersätter kostnader om du råkar ut för en olycka eller blir akut sjuk. För att vara säker på att din försäkring gäller kan du kontrollera med UD att den gäller i det land du ska åka till. Tänk också på att kolla upp hur dina personförsäkringar gäller när du är utomlands och om du behöver köpa en reseförsäkring.

    Reser du med familjen, kontrollera att hemförsäkringen gäller för alla familjemedlemmar, så att alla omfattas av hemförsäkringens reseskydd.

    Vi ska åka med bil utomlands – vad ska vi tänka på?

    Ska du hyra en bil är det viktigt att du kontrollerar vilken bilförsäkring du har. I Trygg-Hansas bilförsäkring halv- och helförsäkring finns ett tillägg att teckna som skyddar vid skador och stöld av hyrbil. I Trygg-Hansas stora bilförsäkring ingår hyrbilstillägget.

    Ska du åka med egen bil till Albanien, Azerbajdzan, Belarus, Iran, Marocko, Moldavien, Nordmakedonien, Turnisien, Turkiet eller Ukraina behöver du ett grönt kort. Det gröna kortet bevisar att din bil är trafikförsäkrad. Hör med ditt försäkringsbolag där du har köpt försäkringen hur du går till väga för att gå det gröna kortet.

    Krångliga försäkringsord
    Vad är huvudförfallodag?

    Det är dagen då ditt nuvarande försäkringsavtal slutar gälla. Minst en månad innan huvudförfallodag kan försäkringsföretagen meddela dig om det kommer ske några ändringar i villkor och pris på din försäkring. Fortsätter du att betala för din försäkring kommer det nya avtalet att börja gälla.

    Vad menas med begynnelsedag?

    Det är dagen då försäkringen börjar gälla.

    Vad är försäkringsbelopp ?

    Försäkringsbeloppet är den maximala ersättning som kan utbetalas från försäkringen, alltså det högsta belopp du kan få. På ditt försäkringsbesked ser du din maximala ersättning.

    Vad innebär det att vara fullt arbetsför?

    Att vara fullt arbetsför innebär att du kan arbeta heltid och utan hinder. Begreppet används ofta i försäkringsbranschen för att understryka vikten av att man är frisk, inte har någon skada eller får sjukersättning när man tecknar en försäkring.

    Vad är en premie?

    I försäkringssammanhang betyder premie helt enkelt pris. Det är själva kostnaden för din försäkring.

    Vad betyder prisbasbelopp?

    Termen prisbasbelopp (pbb) stöter du ofta på i försäkringssammanhang. Exempelvis kan ersättningen anges i antal prisbasbelopp istället för kronor.
    Prisbasbeloppet har ett värde som fastställs av regeringen varje år. Det betyder att värdet på din ersättning i kronor inte stannar på samma nivå som när du tecknade försäkringen, utan följer prisutvecklingen i samhället.

      • Om oss
      • Akademikertjänst
      • Våra fackförbund
      • Kontakt
      • Frågor och svar
        • Frågor och svar om försäkringar
        • Frågor och svar om köp, betalning och avslut
        • Frågor och svar om det där andra
      • In English
        • Our offering
        • New member of the union
        • Student
        • Advice for private customers
        • Talk Support
        • Q & A
    Har du frågor om försäkringar?

    Ring oss på 0771-111 999

    Mån-fre: kl. 8.30-16.00
    Lunchstängt: kl. 12.00-12.30

    Skicka ett meddelande till oss
    mobile-phone
    Försäkringskollen
    Ta reda på vilka försäkringar du behöver
    Skadeanmälan
    Har du råkat ut för något och vill anmäla en skada?
    hospital-first-aid
    Magasinet
    Reportage, guider, intervjuer, tips & trix.
    Köp försäkringar
    Klicka hem det du behöver
    Mina sidor
    • Se dina fakturor
    • Skicka ett meddelande till oss
    • Anmäl autogiro och e-faktura
    • Uppdatera dina kontaktuppgifter
    • Skadeanmäla
    • Bjud in din partner
    • Gör Försäkringskollen
    desktop-monitor-smiley
    • Våra försäkringar
      • För dig och din familj
      • För hem och prylar
      • För ditt husdjur
      • För egenföretagare
      • För studenter
      • Alla försäkringar A-Ö
    • Mina sidor
      • Min profil
      • Mina försäkringar
      • Fakturor & brev
      • Meddelanden
      • Bjud in din partner
      • Försäkringskollen
    • Våra tjänster
      • Försäkringsrådgivning
      • Skadeanmälan
      • Pensionsrådgivning
      • Magasinet
      • Avsluta försäkring
    • Om oss
      • Akademikertjänst
      • Våra fackförbund
      • Kontakt
      • Frågor och svar
      • In English
      • Facebook
      • Instagram
    Akademikerförsäkring Box 30120 104 25 Stockholm
    • Facebook
    • Instagram
    • Förmedlarinformation
    • Integritetspolicy
    • Cookies
    • Ändra inställningar för cookies