Se alla sökresultat
    Din sökning på “” gav totalt träffar
    • Våra försäkringar
      • För dig
      • För din familj
      • För hem och fordon
      • För ditt husdjur
      • För egenföretagare
      • För studenter
    • Våra tjänster
      • Försäkringsrådgivning
      • Skadeanmälan
      • Fixa pensionen
      • Innan du blir sjuk
        • Samtalsstöd Tusen frågor
      • Magasinet
      • Bjud in din partner
      • Försäkringskollen
    • Om oss
      • Att vara kund hos oss
      • Våra fackförbund
      • Kontakta oss
      • Frågor och svar
      • In English
        • Our offering
        • New member of the union
        • Student
        • Advice for private customers
        • Health Insurance for mental health issues
        • Talk Support
        • Questions and answers
    • Boka rådgivning
      Få hjälp att välja rätt försäkringar
    • Skadeanmälan
      Har du råkat ut för något och vill anmäla en skada? Använd vår tjänst på Mina sidor för att anmäla en skada.
      hospital-first-aid
    • Försäkringskollen
      Ta reda på vilka försäkringar du behöver
    Gå direkt till innehållet
    • Våra försäkringar
      • För dig
      • För din familj
      • För hem och fordon
      • För ditt husdjur
      • För egenföretagare
      • För studenter
    • Våra tjänster
      • Försäkringsrådgivning
      • Skadeanmälan
      • Fixa pensionen
      • Innan du blir sjuk
      • Magasinet
      • Bjud in din partner
      • Försäkringskollen
    • Om oss
      • Att vara kund hos oss
      • Våra fackförbund
      • Kontakta oss
      • Frågor och svar
      • In English
    Sök
    Logga in
    Meny
    • Om oss
    • Frågor och svar
    • Frågor och svar om det där andra

    Frågor och svar om det där andra

    På den här sidan har vi samlat svar på övriga frågor som vi brukar få. De handlar om allt från hur man anmäler en skada och vad olika försäkringsord betyder till vad som gäller om du flyttar utomland.

    Allmänt
    Vad gör jag om jag är missnöjd mer er service?

    För oss är det viktigt att du som kund och medlem är nöjd. Under Kontakt hittar du mer information om hur du kontaktar oss om du inte är nöjd.

    Vad händer med mina försäkringar om jag lämnar mitt fackförbund?

    Lämnar du ditt fackförbund fortsätter dina försäkringar att gälla som vanligt, om du har varit försäkrad längre än 6 månader. Skillnaden är att dina försäkringar kommer att bli dyrare. Du kommer att få ett försäkringsbesked där det tydligt framgår hur kostnaden förändras. Om du inte längre är medlem i något av våra fackförbund kan du inte heller höja försäkringsbeloppet på dina försäkringar eller köpa nya försäkringar via oss.

    Anmäla skador
    Hur gör jag en skadeanmälan?

    Gå till din försäkring på Mina försäkringar, där vi guidar dig vidare. Själva skadeanmälan gör du sedan hos det försäkringsbolag där din försäkring gäller. Behöver du hjälp med din skadeanmälan, kontakat oss på 0771-111 999 eller skicka ett meddelande via Mina sidor.

    Vem bedömer en skada?

    Det är försäkringsbolaget som har din försäkring som bedömer din skada. De är också ansvariga för att handlägga och betala ersättning. Olika försäkringsbolag står bakom försäkringarna vi förmedlar: Skandia, Svedea, HELP, Dina försäkringar eller Trygg-Hansa. Vad som gäller för din försäkring hittar du på Mina sidor under Mina försäkringar.

    Några saker att känna till:

    • Försäkringsbolaget måste se till du får rätt ersättning.
    • Skaderegleringen får inte dra ut på tiden.
    • Du måste själv kunna visa att du har rätt till ersättning.

    Har du ett pågående ärende? Logga in hos det försäkringsbolag som har din försäkring för att följa det. 

    Vad händer när jag skickat in min skadeanmälan?

    När du har gjort din skadeanmälan ska du få ett bekräftelsebrev från försäkringsbolaget som berättar att de har tagit emot din skadeanmälan. Försäkringsbolaget beslutar sedan om du ska få ersättning och hur mycket. När de har fattat ett beslut får du ett beslutsbrev.

    Om du av någon anledning inte kan få ersättning finns det en skriftlig motivering i beslutsbrevet och en hänvisning till vart du kan vända dig om du inte är nöjd med beslutet.

    Vi på Akademikerförsäkring finns här som ditt stöd. Det går alltid bra att kontakta oss via Mina sidor eller ringa oss på 0771-111 999 om du har frågor.

    Hur vet jag vad som händer i mitt skadeärende?

    Det är försäkringsbolaget för din försäkring som bedömer, handlägger och betalar ersättning. För att se hur det går i ditt specifika ärende, logga in hos Skandia, Svedea, HELP, Dina försäkringar eller Trygg-Hansa, beroende på var du har din försäkring.

    Hur lång tid tar det innan jag får ersättning?

    Det beror på. Kostnader som du har haft i samband med en skada ersätts snabbt. Om det däremot gäller större personskador kan det ta ett till flera år efter att en skada har inträffat till dess att du får ersättning. En ersättning från en livförsäkring betalas ut snabbt.

    Måste jag fylla i en separat skadeanmälan för varje försäkring?

    Ja, det behöver du göra.

    Hur lång tid har jag på mig att anmäla en skada?

    Ha som regel att göra din skadeanmälan så snart som möjligt. Går det tio år eller mer från det att skadan inträffade är det för sent att anmäla den.

    Du anmäler din skada hos det försäkringsbolag där din försäkring gäller. Via Mina sidor guidar vi dig rätt. Du kan också kontakta oss på 0771-111 999 om du vill ha hjälp med att anmäla din skada eller är osäker på hur du ska göra.

    Kan jag få krishjälp genom mina försäkringar?

    I flera av våra försäkringar ingår en krisförsäkring, både för dig och din familj. Du kan läsa mer i villkoren för varje försäkring eller kontakta oss via Mina sidor eller på 0771-111 999, så hjälper vi dig.

    Vem skriver under anmälan om mitt barn har skadat sig?

    Är ditt barn under 18 år är det du som förälder som skriver under skadeanmälan för barnförsäkringen. Är ditt barn över 18 år behöver hen själv skriva under skadeanmälan.

    Bjuda in partner
    Vad finns det för krav för att få bjuda in min partner?

    Det finns tre krav du måste uppfylla för att ha möjlighet att bjuda in din partner, så att hen kan köpa våra upphandlade försäkringar till medlemspris. Du behöver ha minst en personförsäkring via oss, ni behöver bo på samma adress och du behöver vara medlem i ett av våra anslutna fackförbund.

    Vad händer med min partners försäkringar om jag lämnar facket?

    Om du lämnar ditt fackförbund får du behålla de försäkringar som du har haft i över sex månader, till ett lite högre pris. Men du kommer inte kunna köpa fler försäkringar av oss. Detsamma gäller för din partner.

    Vad händer med min partners försäkringar om vi skiljer oss?

    Om du och din partner skiljer er eller flyttar isär måste ni kontakta oss på Mina sidor eller 0771-111 999 och meddela att ni inte längre har en relation. Din partner kommer kunna behålla de försäkringar hen redan köpt, om hen har haft dem i över sex månader. Priset blir lite högre, och din partner kommer inte längre kunna köpa fler försäkringar av oss.

    Vad händer om jag säger upp mina försäkringar?

    Du som är medlem i ett av våra anslutna fackförbund måste ha minst en personförsäkring via oss för att kunna bjuda in din partner. Om du säger upp alla dina personförsäkringar får din partner behålla de försäkringar hen redan köpt, om hen har haft dem i över sex månader. Priset blir lite högre, och din partner kommer inte längre kunna köpa fler försäkringar av oss.

    Hälsodeklaration och riskbedömning
    Vad är en hälsodeklaration?

    I en hälsodeklaration svarar du på frågor om din hälsa. Svaren ger försäkringsföretaget möjlighet att bedöma risken att försäkra dig. Ibland kan försäkringsföretaget bestämma att du inte får köpa försäkring.

    Behöver jag fylla i hälsodeklarationen själv?

    Ja, det är viktigt att du själv uppger informationen och försäkrar att den är korrekt genom att signera själv.

    Vad händer efter att jag fyllt i min hälsodeklaration?

    När försäkringsföretaget har fått din hälsodeklaration behöver de ibland hämta in ytterligare upplysningar. De kommer då att kontakta dig. Ibland behöver du svara på kompletterande frågor. Ibland behöver de din fullmakt för att hämta in journalanteckningar från någon vårdgivare du har besökt.

    Hela riskbedömningen kan ta allt från någon dag till några månader. Du får besked när den är genomförd. Är din ansökan godkänd får du ett försäkringsbesked. Då börjar försäkringen gälla från och med dagen du ansökte, oavsett hur länge riskbedömningen har pågått.

    Vad händer om jag lämnar fel uppgifter i hälsodeklarationen?

    Om du ansöker om ersättning kommer försäkringsbolaget att titta på uppgifterna du lämnade i hälsodeklarationen. Upptäcker de att uppgifterna var ofullständiga eller oriktiga finns det risk att du får lägre eller ingen ersättning. Därför är det viktigt att du besvarar frågorna i hälsodeklarationen så noggrant som möjligt.

    Ny medlem
    Vad får jag som ny yrkesverksam medlem?

    Som ny yrkesverksam medlem i något av våra anslutna fackförbund får du under tre månader fyra försäkringar kostnadsfritt av oss: 

    • Livförsäkring
    • Sjuk- och olycksfallsförsäkring
    • Sjukförsäkring
    • Trygghetskapitalförsäkring


    Det är försäkringar som ger de flesta en bra grundtrygghet. Du accepterar erbjudandet via Mina sidor. Där kan du enkelt justera, lägga till eller ta bort försäkringar som du inte vill köpa. 

    Under den här perioden får du även köpa försäkringar som du i vanliga fall kanske inte skulle ha rätt till. I och med att du får försäkringarna genom ditt fackförbund slipper du nämligen fylla i en hälsodeklaration. Det räcker att du är fullt arbetsför.

    Hur ändrar jag innehållet i de försäkringar jag fått som ny medlem?

    Vi erbjuder fyra försäkringar som vi anser är bra för de flesta. Vill du lägga till, justera eller ta bort försäkringar? Logga in på Mina sidor och gör dina ändringar där eller kontakta oss på 0771-111 999 under de tre månaderna som erbjudandet gäller, så hjälper vi dig.

    Vad får jag som ny studentmedlem?

    Är du studentmedlem i något av våra fackförbund och under 67 år? Då ingår en studentolycksfallsförsäkring med samtalsstöd i ditt medlemskap. Dessutom ingår en hälsoförsäkring vid psykisk ohälsa, som ger dig tillgång till samtalsterapi. Du kan också köpa en studenthemförsäkring.

    Varför får jag försäkringar som jag inte har köpt?

    Alla nya yrkesverksamma medlemmar i något av våra anslutna fackförbund får fyra försäkringar kostnadsfritt i tre månader. Dessa kan du under denna period köpa utan att fylla i en hälsodeklaration. Vill du inte ha försäkringarna behöver du inte göra någonting – de avslutas efter tre månader.

    Resa eller flytta utomlands
    Jag har fått nytt jobb utomlands – vad ska jag tänka på?

    Om du flyttar inom Norden gäller dina försäkringar som vanligt. Flyttar du utanför Norden gäller försäkringarna bara under första året. Ett undantag är livförsäkring som gäller oavsett var du bor och hur lång tid du bor där.

    Skyddet i en olycksfallsförsäkring förändras efter ett år. Om du har bott och arbetat utomlands i mer än ett år och råkar ut för en olycka får du ingen ersättning för sveda och värk eller för kostnader i samband med olyckan. Om du har en vårdförsäkring ger den bara specialistvård i Sverige.

    För att våra försäkringar ska gälla utomlands behöver du ha en viss typ av arbetsgivare, såsom svenska staten eller ett svenskt företag. 

    Kontakta oss innan du reser iväg, så att du vet vad som gäller för just dig. Du når oss via Mina sidor eller på 0771-111 999.

    Räcker mina försäkringar om jag vill studera utomlands?

    Den vanliga hemförsäkringen eller reseförsäkringen räcker oftast inte när du ska studera utomlands. För att vara på den säkra sidan bör du kontakta oss eller ditt försäkringsföretag. Du når oss via 0771-111 999 eller genom att skriva ett meddelande på Mina sidor.

    Många utländska universitet och högskolor erbjuder försäkringen student UT. Den är kostnadsfri och gäller dygnet runt om du blir sjuk eller råkar ut för en olycka. Kolla med ditt universitet om du kan köpa den försäkringen via Kammarkollegiet.

    Behöver jag en reseförsäkring?

    I en vanlig hemförsäkring ingår en reseförsäkring som gäller under resor som varar upp till 45 dagar. Den täcker bland annat kostnader för om du blir akut sjuk eller råkar ut för en olycka. Du kan även få ersättning om du blir försenad eller om ditt bagage inte dyker upp i tid. I hemförsäkringen ingår dessutom avbeställningsskydd och ersättningsresa om du skulle bli akut sjuk eller råka ut för en olycka utomlands.

    Tänker du vara borta längre än 45 dagar bör du kontakta ditt försäkringsföretag innan du reser iväg för att utöka ditt skydd.

    Vilken försäkring behöver jag när jag reser utomlands?

    Om du har har köpt din hemförsäkring via oss är du skyddad vid utlandsresor i hela världen i 45 dagar. Försäkringen ersätter kostnader om du råkar ut för en olycka eller blir akut sjuk. För att vara säker på att din försäkring gäller kan du kontrollera med UD att den gäller i det land du ska åka till. Tänk också på att kolla upp hur dina personförsäkringar gäller när du är utomlands och om du behöver köpa en reseförsäkring.

    Reser du med familjen, kontrollera att hemförsäkringen gäller för alla familjemedlemmar, så att alla omfattas av hemförsäkringens reseskydd.

    Vi ska åka med bil utomlands – vad ska vi tänka på?

    Ska du hyra en bil är det viktigt att du kontrollerar vilken bilförsäkring du har. Vissa försäkringsbolag har tillägg som du kan köpa, som skyddar vid skador och stöld av hyrbil.

    Ska du åka med egen bil till Albanien, Azerbajdzan, Belarus, Iran, Marocko, Moldavien, Nordmakedonien, Turnisien, Turkiet eller Ukraina behöver du ett grönt kort. Det gröna kortet bevisar att din bil är trafikförsäkrad. Hör med ditt försäkringsbolag där du har köpt din bilförsäkring hur du går till väga för att få det gröna kortet.

    Krångliga försäkringsord
    Vad är huvudförfallodag?

    Det är dagen då ditt nuvarande försäkringsavtal slutar gälla. Minst en månad innan huvudförfallodag kan försäkringsföretagen meddela dig om det kommer ske några ändringar i villkor och pris på din försäkring. Fortsätter du att betala för din försäkring kommer det nya avtalet att börja gälla.

    Vad menas med begynnelsedag?

    Det är dagen då försäkringen börjar gälla.

    Vad är försäkringsbelopp?

    Försäkringsbeloppet är den maximala ersättning som kan utbetalas från försäkringen, alltså det högsta belopp du kan få. På ditt försäkringsbesked ser du din maximala ersättning.

    Vad innebär det att vara fullt arbetsför?

    Att vara fullt arbetsför innebär att du kan arbeta heltid och utan hinder. Begreppet används ofta i försäkringsbranschen för att understryka vikten av att man är frisk, inte har någon skada eller inte får sjukersättning när man köper en försäkring.

    Vad är en premie?

    I försäkringssammanhang betyder premie helt enkelt pris. Det är själva kostnaden för din försäkring.

    Vad betyder prisbasbelopp?

    Prisbasbelopp (pbb) är ett värde som regeringen fastställer varje år. Om försäkringsbeloppet på din försäkring anges i pbb istället för kronor betyder det att värdet på din försäkring följer prisutvecklingen i samhället och därmed behåller sitt värde.

      • Om oss
      • Att vara kund hos oss
      • Våra fackförbund
      • Kontakta oss
      • Frågor och svar
        • Frågor och svar om försäkringar
        • Frågor och svar om köp, betalning och avslut
        • Frågor och svar om det där andra
      • In English
        • Our offering
        • New member of the union
        • Student
        • Advice for private customers
        • Health Insurance for mental health issues
        • Talk Support
        • Questions and answers
    Akademikerförsäkring Box 30120
    104 25 Stockholm

    Support

    Anmäl en skada

    Frågor och svar

    Kontakta oss

     

    Om oss

    Våra försäkringar

    Våra fackförbund

    In English

    Prata försäkring med oss

    Telefon: 0771-111 999

    Öppettider
    Mån-fre: kl. 8.30-16.00
    Lunchstängt: kl. 12.00-12.30

    Akademikerförsäkring Box 30120
    104 25 Stockholm
    • Förmedlarinformation
    • Integritetspolicy
    • Cookies
    • Ändra inställningar för cookies
    • Webbplatskarta