I vår ordlista har vi samlat vanliga ord och begrepp som du ofta stöter på i försäkringssammanhang, och förklarat dem på ett enkelt och begripligt sätt. Hittar du inte ordet du söker? Hör av dig så kompletterar vi!
En del försäkringar har aktsamhetskrav. Det är regler för hur du ska ta hand om dina saker för att minska risken att de skadas eller stjäls. Reglerna kan handla om att låsa fönster och dörrar, att installera elektronik på rätt sätt eller att inte lämna värdefulla saker synliga i bilen. Om du inte följer aktsamhetskraven riskerar du att bli utan ersättning om någonting händer. Får du ersättning har försäkringsbolaget rätt att göra avdrag på beloppet, vilket betyder att du får mindre pengar utbetalda. Det är därför viktigt att du har koll på kraven!
Allriskförsäkring kallas ofta oturs- eller drulleförsäkring. Försäkringen är en extra trygghet när du klantar till det. Den gäller till exempel om din telefon går sönder när du tappar den i golvet, om dina glasögon blir förstörda när du av misstag sätter dig på dem eller om du råkar repa det nya soffbordet med kaffekoppen.
Ett ansvarsskydd ger ersättning för skador som du har orsakat på en annan person eller persons saker. Skador som du ansvarar för helt enkelt. Det ingår oftast ett ansvarsskydd i din hemförsäkring, bilförsäkring eller båtförsäkring.
Den försäkrade är den person som försäkringen skyddar. För sakförsäkringar är den försäkrade den som äger sakerna. I vissa försäkringar pratar man om två skilda personer: den försäkrade och förmånstagaren. Förmånstagaren är den person som får ersättningen.
En ersättning är det belopp som försäkringsbolaget betalar ut när en försäkrad sak eller person ska ersättas för en skada, sjukdom eller olycka. Ersättningen är vanligtvis i form av pengar, men den kan också vara en fysisk sak. Hur mycket du får i ersättning beror oftast på hur stor din förlust är.
Att vara fullt arbetsför innebär att du kan arbeta heltid och utan hinder. Begreppet används ofta i försäkringsbranschen för att understryka vikten av att man är frisk, inte har någon skada eller får sjukersättning när man tecknar en försäkring.
För- och efterköpsinformationen beskriver våra gruppförsäkringar. Det är information som du har rätt att få enligt lag och som är bra att känna till innan du köper en försäkring samt under försäkringstiden. Informationen är en översiktlig sammanfattning av försäkringens huvudsakliga innehåll.
En förmånstagare är den person som får ersättningen från en försäkring. Till exempel är din familj förmånstagare om du tecknat en livförsäkring.
Försäkringsbeloppet är den summa som försäkringsbolaget utgår ifrån när de räknar ut hur mycket de ska betala ut när någonting har hänt.
Tänk på att välja rätt belopp! Det ska helst motsvara det sammanlagda värdet av sakerna som försäkras. Om du anger ett för högt belopp, blir kostnaden onödigt hög. Om du anger ett för lågt belopp, riskerar du att inte få tillräcklig ersättning om något skulle hända.
En försäkringsförmedlare hjälper människor att få bästa möjliga försäkringsskydd. En person kan få hjälp av försäkringsförmedlaren att skydda sig själv, sin familj och sina saker. Den typen av verksamhet kräver ett särskilt tillstånd från Finansinspektionen, och det ställs krav på utbildning och kunskapsnivå hos personalen.
Försäkringsgivaren är den ena parten i ett försäkringsavtal, medan försäkringstagaren är motparten. Oftast är försäkringsgivaren ett försäkringsbolag, som till exempel Skandia. Det är försäkringsgivaren som står för risken i samband med utfärdandet av en försäkring. Det betyder att det är försäkringsgivaren som betalar ut ersättning om någonting händer.
I Sverige måste försäkringsgivare vara registrerade, godkända och stå under Finansinspektionens tillsyn.
Försäkringsperioden är den tid då försäkringen gäller. Vanligtvis förlängs försäkringen automatiskt med ett år i taget om du inte aktivt väljer att avsluta den.
Med försäkringsställe menas själva platsen som är försäkrad. Om du till exempel har en hemförsäkring för din bostad skyddar försäkringen just den bostaden och adressen. Om du flyttar utan att uppdatera din försäkring kommer fakturan att skickas till din nya adress, men försäkringsstället förblir oförändrat.
Försäkringstagaren är den person som har tecknat försäkringen. Det är alltså den person som ingått avtalet om försäkringen med försäkringsbolaget. Försäkringstagaren är oftast, men inte alltid, den försäkrade.
Huvudförfallodagen är dagen då ditt avtal löper ut och förnyas per automatik (om du inte meddelar om annat).
För sakförsäkringar är huvudförfallodagen viktig, eftersom det är den tidpunkt då du kan välja att byta bolag. Att du betalar per månad eller halvår spelar ingen roll för din möjlighet att avsluta en sakförsäkring. Du måste ändå vänta till huvudförfallodagen. Personförsäkringar, som till exempel en olycksfallsförsäkring, kan du däremot avsluta när du vill.
En hälsodeklaration fyller du i när du köper vissa försäkringar. I den svarar du på frågor om din hälsa, och alla uppgifter du lämnar är sekretessbelagda. Svaren kan avgöra om du får köpa försäkringen eller inte. Köpet går inte igenom innan du har fyllt i hälsodeklarationen och fått den godkänd.
Om din arbetsinkomst plötsligt minskar kallas det inkomstbortfall. Inkomstbortfallet kan till exempel vara följden av en sjukdom, en olycka eller en uppsägning.
Om en sjukdom eller en olycka leder till bestående skada kallas det för medicinsk invaliditet. Det kan också beskrivas som en nedsättning av din fysiska funktionsförmåga. Invaliditeten mäts i procent och bedöms av en läkare. För att göra rättvisa bedömningar används gemensamt fastställda tabeller.
Med ekonomisk invaliditet menas att du förlorat din arbetsförmåga så pass mycket att du inte kan jobba och försörja dig i samma utsträckning som tidigare.
Läkekostnad är ett samlingsbegrepp som omfattar kostnader för den vård och behandling som behövs för att en skada ska kunna läka. Ofta ingår ersättning för läkekostnader i exempelvis en olycksfallsförsäkring.
Lösöre är alla de saker som du normalt hittar i ett hem. Vilket motsvarar allt från möbler, konst och hushållsmaskiner till kläder, smycken och andra personliga tillhörigheter. Motsatsen till lösöre är fast egendom, det vill säga fastigheter och utrustning som är installerad i fastigheten eller lägenheten.
En medförsäkrad är en person som utöver försäkringstagaren omfattas av försäkringen. Akademikerförsäkring erbjuder exempelvis försäkringar både till dig som är medlem i facket och till din partner. I dessa fall blir partnern den medförsäkrade.
Nyvärde är ett föremåls värde innan avdrag för slitage och ålder. Med andra ord vad föremålet var värt när det var sprillans nytt.
En olycka eller ett olycksfall definieras som ”en plötslig, oförutsedd och yttre händelse som orsakar skada”. Försäkringsbolagen använder ofta den här definitionen för att bedöma om en ersättning kan betalas ut eller inte. Ett exempel på en olycka är att du ramlar och skadar axeln.
Om du däremot skadar dig på grund av långvarig överansträngning räknas det inte som en olycka. Ryggskott, muskelbristning och diskbråck är exempel på skador som vanligtvis inte täcks av en olycksfallsförsäkring. Gemensamt för dessa skador är att de oftast inte uppstår till följd av en yttre händelse, utan på grund av förslitning.
Optionsrätt innebär att du under vissa förutsättningar kan ha rätt att höja försäkringsbeloppet för liv- och sjukförsäkring, utan att lämna en hälsodeklaration.
För att kunna utnyttja optionsrätten behöver du vara under 60 år gammal och fullt arbetsför. När ansökan om höjning görs måste försäkringen ha varit i kraft i minst 1 år utan avbrott. Och när optionsrätten utnyttjats kan ny option göras tidigast efter 1 år. Du måste själv ansöka om att nyttja optionsrätten. Det gör du genom att kontakta våra rådgivare på 0771-111 999. Optionsrätt gäller inte för fortsättningsförsäkringar (ej medlem).
För en fullständig beskrivning av optionsrätten, se villkoren för respektive försäkring.
I försäkringssammanhang betyder premie helt enkelt pris. Premien är alltså kostnaden för din försäkring. Hur stor din premie är, hur mycket du betalar, beror på flera faktorer. Premien för en hemförsäkring kan till exempel variera beroende på var i landet du bor, hur stor bostad du har och hur många saker du äger.
Termen prisbasbelopp (pbb) stöter du ofta på i försäkringssammanhang. Exempelvis kan en ersättning anges i antal prisbasbelopp i stället för i den egentliga summan. Enkelt förklarat finns prisbasbeloppet för att följa prisutvecklingen i samhället. Ett prisbasbelopp motsvarar ett värde som fastställs av regeringen varje år. Det betyder att din ersättning i kronor inte stannar på samma nivå som när du köpte försäkringen, utan anpassas med tiden.
Självrisken är den del du betalar för att få ut pengar eller annan ersättning från en försäkring när någonting har hänt. Om du till exempel har en självrisk på 2 000 kronor och det kostar 10 000 kronor att ersätta din trasiga dator, får du ut 8 000 kronor i ersättning.
Självriskens summa är oftast bestämd på förhand. I enstaka fall är självrisken rörlig, det vill säga att summan du betalar beror på kostnaden för din skada. Det är vanligast inom försäkringar för villa, hem, bil och djur.
Skadefrihet är när en försäkringstagare haft en försäkring under en tid utan att behöva utnyttja den. Det är alltså den period då försäkringstagaren inte behövt anmäla en skada. Vid lång skadefrihet kan försäkringsbolaget ge rabatt på kostnaden för försäkringen, eftersom risken för att en skada ska inträffa bedöms vara lägre.
Skadereglering är när försäkringsbolaget bedömer om en skada är ersättningsbar eller inte, och vilket belopp som i så fall ska betalas ut. Försäkringsbolagens skadereglerare börjar sitt arbete när en skadeanmälan kommer in.
Begreppet sveda och värk betyder tillfälligt psykiskt eller fysiskt lidande. Nyckelordet här är att skadan, smärtan eller lidandet är övergående. Sveda och värk är alltså temporära besvär, till skillnad från lyte, bestående men, och invaliditet som avser permanenta skador.
Välkommen att kontakta oss. Du hittar dina försäkringar och fakturor på Mina sidor, där du även kan aktivera autogiro och betalperiod.
Ring oss på 0771-111 999
Mån-fre: kl. 8.30-16.00
Lunchstängt: kl. 12.00-12.30