Kunderna berättar

En kundservice som lyssnar – och agerar

År 2024 utsågs Akademikerförsäkrings kundservice till en av de bästa inom försäkringsbranschen, med en kundnöjdhet på 95,3 av 100. Här berättar Özlem, chef för rådgivning och kundservice, hur vi jobbar tillsammans för att slå våra kunders förväntan med tusen steg.

En prisad kundservice inom försäkring

En av de främsta anledningarna till att rådgivningen och kundservicen på Akademikerförsäkring har blivit så framstående är vår filosofi att mäta och följa rätt faktorer. Samtalstid, som många bolag väljer att följa, slutade vi mäta för många år sedan. För oss är det viktigare att vi förstår våra kunder, och då får samtalet ta den tid det tar.

– Akademikerförsäkring visar att bra kundservice handlar om mer än att svara på frågor. Genom engagemang, kompetens och en genuin vilja att göra skillnad för varje person vi pratar med lyckas vi inte bara lösa utmaningar, utan vi bygger också förtroende och trygghet, förklarar Özlem.

Akademikerförsäkring visar att bra kundservice handlar om mer än att svara på frågor.

Kompetens som skapar trygghet

Att förstå försäkringar kan vara utmanande, men vi försöker göra det enklare genom att använda ett språk som alla kan förstå. Vi undviker att gömma oss bakom komplexa villkorstexter. För att säkerställa att våra rådgivare och vår kundservice alltid ska kunna ge bästa möjliga vägledning investerar vi i kompetensutveckling.

– Varje år avsätter vi i genomsnitt 40 timmar för vidareutbildning inom ämnen som samhällsskydd, kollektivavtal och försäkringsjuridik. På så vis kan vår kundservice också hjälpa dig att förstå det trygghetssystem du ingår i via samhället, och hur försäkringar kompletterar det.

Empati i centrum

I en bransch där det tekniska ofta står i fokus är vi på Akademikerförsäkring angelägna om att bevara den mänskliga aspekten.

– Vi är där kunden vill ha oss, förklarar Özlem. Oavsett om du ringer eller skriver till oss, ska det vara enkelt att få kontakt med en människa när det behövs. Empati är en central del i varje möte, och det är viktigt för oss att du som kund inte bara får din fråga eller fundering besvarad, utan också känner dig sedd, hörd och omhändertagen.

Vi är där kunden vill ha oss, förklarar Özlem. Oavsett om du ringer eller skriver till oss, ska det vara enkelt att få kontakt med en människa när det behövs.

Vägledning genom livets svåra stunder

När det oväntade händer finns Akademikerförsäkring där för att guida dig.

– Många vet inte vad deras försäkringar täcker eller varifrån man kan få ersättning. I sådana lägen kan det vara skönt att prata med en expert som guidar dig, som ställer rätt frågor och ger information om var du ska vända dig. Exempelvis, om du råkar ut för en cykelolycka i trafiken på väg till jobbet kan vi uppmärksamma dig om att skadan inte bara behöver anmälas till försäkringsbolaget, utan också till din arbetsgivare som en arbetsskada (färdolycksfall).

– Vi gör aldrig det minsta möjliga, betonar Özlem. Tvärt om: Även om vi inte kan hjälpa dig hela vägen, kommer vi alltid göra allt vi kan för att du ska få rätt stöd och vägledning vidare.

Många vet inte vad deras försäkringar täcker eller varifrån man kan få ersättning. I sådana lägen kan det vara skönt att prata med en expert som guidar dig, som ställer rätt frågor och ger information om var du ska vända dig.

Ett långsiktigt engagemang för kundens bästa

Att mäta kundnöjdhet är en del av Akademikerförsäkrings strategi för att utveckla rådgivningen och kundservicen. De tre viktigaste faktorerna som vi följer upp är kundnöjdhet, engagemang och empati. Genom att kontinuerligt samla feedback säkerställer vi att vi uppfyller våra mål och överträffar våra kunders förväntningar. Målet är att skapa trygghet för våra kunder genom att alltid tala klarspråk och ge ärliga svar – även om det innebär att råda någon att inte ta en viss försäkring.

Magasinet

Visar av artiklar