Ett första steg till att må bättre
Känner du dig orolig, stressad, nedstämd eller deprimerad? Närmare hälften av alla längre sjukskrivningar beror på psykisk ohälsa, och det vill vi förändra med den här försäkringen. Hälsoförsäkringen fungerar som ett första steg till planerad vård, där du får hjälp att ta hand om det som känns tungt, innan det påverkar dig så mycket att du inte kan arbeta. Vården du får via försäkringen har fokus på att ge dig råd och verktyg för att må bättre.
Som ett första steg får du svara på frågor om ditt mående, och en sjuksköterska på Sophiahemmet Rehab Center gör därefter en bedömning utifrån dina svar om du mår så dåligt att du bör komma i kontakt med en psykolog eller psykoterapeut. Det är bättre att du tar en första kontakt och låter en professionell göra en bedömning – det kostar ingenting.
Första gången du använder försäkringen behöver du gå igenom dessa steg:
Får du förhinder bör du alltid boka om din tid. Om du avbokar tiden behöver du göra om hela proceduren ovan för att få en ny bokningsbiljett. Du kan få hjälp på svenska eller engelska.
För fullständig information, läs för- och efterköpsinformation samt villkor. Vill du ha hjälp att skriva ut? Skicka ett meddelande på Mina sidor där du anger ditt namn och adress och vad du vill skriva ut, så hjälper vi dig.
Det här ingår | |
---|---|
Samtalsstöd
Genom försäkringen kan du få upp till 6 kostnadsfria behandlingstillfällen hos en legitimerad psykolog eller psykoterapeut inom Skandias nätverk, om du löper risk för nedsatt arbetsförmåga eller sjukdom på grund av psykisk ohälsa. Varje behandlingstillfälle varar normalt i 30 minuter, och samtalen sker via chatt eller säker plattform för videosamtal. Du kan använda försäkringen igen om du har varit behandlingsfri i 12 sammanhängande månader från det tidigare behandlingstillfället.
|
Försäkringen täcker inte pågående psykologbehandlingar, kostnader för akutvård, resor och tolk samt kostnader som uppstår om du uteblir från ett bokat samtal eller avbokar inom 24 timmar före besöket. Du behöver även vara bosatt och folkbokförd i Sverige samt under 67 år för att omfattas av försäkringen.
Psykiska besvär är en av de vanligaste orsakerna till sjukskrivning i Sverige, och vi vet att det kan göra stor skillnad att få professionell hjälp i ett tidigt skede. Genom att införa en kollektiv hälsoförsäkring vid psykisk ohälsa kan vi tillsammans med de fackförbund som äger oss bidra till att förebygga psykisk ohälsa och ge alla yrkesverksamma medlemmar möjligheten till en bra balans mellan arbete och privatliv.
Ja, känner du dig nedstämd, stressad eller oroad bör du använda vår hälsoförsäkring vid psykisk ohälsa så snart du kan. Du bokar din tid via Hälsoslussens digitala plattform, som du når dygnet runt. Där får du svara på några frågor om ditt mående, och en sjuksköterska gör därefter en bedömning om du är i behov av att träffa en psykolog eller psykoterapeut. Du får då en bokningsbiljett som gör att du kan boka en tid för ett digitalt möte.
Du kan också kontakta Hälsoslussen genom att ringa 0771-51 55 10 vardagar mellan 8.00 och 16.30.
Nej, du måste vara bosatt och folkbokförd i Sverige för att kunna använda vår hälsoförsäkring vid psykisk ohälsa.
Under ditt sista psykologsamtal som ingår i vår hälsoförsäkring vid psykisk ohälsa kommer din psykolog eller psykoterapeut att summera behandlingen och ge vägledning framåt. Om hen bedömer att du behöver ytterligare samtal kommer du att få information om var du kan vända dig och hur du går till väga. Det kan finnas möjlighet att fortsätta din behandling hos samma person, mot arvode (patientavgift för offentlig vård).
Hälsoförsäkring vid psykisk ohälsa ingår i ditt fackförbundsmedlemskap. Du kan tacka nej till försäkringen genom att meddela oss, men det påverkar inte din medlemsavgift. Om du skulle ångra dig efter att ha avsagt dig försäkringen måste du kontakta oss igen.
Hälsoförsäkring vid psykisk ohälsa är framtagen för att förebygga psykisk ohälsa och minska det höga antalet sjukskrivningar som den orsakar. Yrkesverksamma medlemmar löper högre risk för sjukskrivning, eftersom de arbetar i högre grad. Därför erbjuds denna försäkring till dem. Är du studentmedlem ingår istället ett samtalsstöd i ditt medlemskap.
Försäkringskollen
Med Försäkringskollen kan du få en tydligare bild av ditt försäkringsbehov; vilka försäkringar som är viktiga och vilka du faktiskt inte behöver i dagsläget.
Försäkringen går inte att köpa. Den ingår i ditt medlemskap om du är yrkesverksam medlem i något av våra anslutna fackförbund. Kontakta Hälsoslussen nedan för att börja använda försäkringen.
Prata försäkring med oss
Telefon: 0771-111 999
Öppettider
Mån-fre: kl. 8.30-16.00
Lunchstängt: kl. 12.00-12.30