På den här sidan har vi samlat svar på vanliga frågor som vi brukar få om att köpa, betala och avsluta försäkringar hos oss.
Köpa försäkringar
Kan jag ångra mitt köp av försäkringar?
Ja, du kan ångra ditt köp inom 30 dagar. Meddela oss på Mina sidor eller 0771-111 999, så hjälper vi dig. Använder du din ångerrätt ska vi betala tillbaka det belopp du betalat inom 30 dagar, med avdrag för den tid som försäkringen har varit gällande. Den tid försäkringen varit gällande måste du alltså betala för, men resten betalar vi tillbaka. Läs mer om distansavtalslagen på konsumentverket.se.
Vad händer när jag skickat in min försäkringsansökan?
Vissa försäkringar kräver ingen hälsodeklaration. De börjar gälla dagen efter att du ansökt om försäkringen. Samma sak gäller om du är fullt arbetsför.
Andra försäkringar kräver att du fyller i en hälsodeklaration. Finns det något som försäkringsföretaget måste bedöma skickar vi din ansökan dit. Om ansökan blir godkänd börjar försäkringen gälla från och med dagen efter att du skickade in din ansökan.
Vem kan köpa försäkringar hos Akademikerförsäkring?
Du behöver vara medlem i eller anställd hos Sveriges Ingenjörer, Akademikerförbundet SSR, Naturvetarna, DIK, Sveriges Arbetsterapeuter, Logopedförbundet eller Sveriges Farmaceuter för att köpa försäkringar hos oss.
Om du är partner till en medlem kan du köpa försäkringar med samma villkor och pris, förutsatt att den som är medlem har minst en egen personförsäkring.
Är du inte längre medlem i något av våra anslutna fackförbund kan du behålla de försäkringar du redan köpt.
Betalning och köp
Vad är det för skillnad på olika betalningssätt?
Om du betalar via autogiro dras pengarna automatiskt från det konto du har registrerat. Du väljer själv om du vill betala din försäkring varje månad, kvartal, halvår eller år. Du anmäler lättast autogiro och betalningsperiod via Mina sidor under Min profil. Du kan inte ha autogiro och e-faktura samtidigt. Registrerar du båda kommer vi att ändra till autogiro.
Om du betalar via e-faktura kommer fakturan in elektronisk på din internetbank. Du behöver sedan godkänna varje betalning innan pengarna dras från ditt konto. För att anmäla betalning med e-faktura loggar du in på din bank och väljer sedan Akademikerförsäkring som e-fakturaleverantör. Du betalar per månad, men kan meddela oss om du vill ändra betalningsperiod.
Om du betalar via bankgirofaktura får du dina fakturor med posten. Varje pappersfaktura kostar 35 kronor. Du väljer betalningsperiod genom att logga in på Mina sidor. Det går dock inte att betala varje månad om du väljer bankgirofaktura.
Måste jag betala kvartalsfakturan om jag vill byta till autogiro eller e-faktura?
Ja, det måste du. Om du har fått hem en faktura i brevlådan ska du betala den. Vill du anmäla att betala via e-faktura eller autogiro kan du göra det. Då kommer vi att använda det nya betalsättet nästa gång det är dags för dig att betala för dina försäkringar.
Vad händer om jag missar att betala min faktura?
Om du missar att betala din faktura får du en påminnelsefaktura med en påminnelseavgift på 40 kronor. Alla påminnelsefakturor skickas per post. Det betyder att du kommer att få en pappersfaktura, även om du har e-faktura eller autogiro som betalsätt. Men din nästa betalning kommer att dras via e-faktura eller autogiro, precis som vanligt.
Kan jag betala mindre för mina försäkringar om jag blir arbetslös?
Du kan bli befriad från att betala kostnaden för din bil-, hem- eller villaförsäkring om du köper den via Trygg-Hansa. Det finns ingen premiebefrielse på våra övriga försäkringar. Har du andra frågor om arbetslöshet och inkomstförsäkring kan du kontakta förbundet du är medlem i för att få hjälp.
Vad händer om jag har betalat in för mycket pengar?
Pengarna läggs tillgodo och kommer att dras från nästkommande betalning. Om du hellre vill att vi betalar tillbaka pengarna kan du kontakta oss på Mina sidor eller 0771-111 999.
Kan jag skjuta fram sista betalningsdagen?
Nej, det kan du inte. Om du inte betalar din faktura kommer du att få en påminnelsefaktura. Betalar du inte efter påminnelsen kommer dina försäkringar att avslutas.
Kan jag välja betalperiod?
Med autogiro eller e-faktura betalar du automatiskt per månad, men du kan välja att byta betalperiod till kvartalsvis, halvårsvis eller årsvis. Med faktura kan du betala per kvartal, halvår eller år.
Du ändrar lättast betalningsperiod via Mina sidor.
Vad innebär det att ni tar ut en avgift för faktura och påminnelse?
Vi tar ut en avgift på 35 kronor per utskickad pappersfaktura och 40 kronor per påminnelsefaktura. Avgiften finns för att täcka våra administrativa kostnader samt kuvert, utskrift och porto. Fakturaavgiften läggs på avgiften för dina försäkringar. Vill du slippa fakturaavgiften kan du när som helst byta betalsätt till autogiro.
Kan jag betala månadsvis?
Ja, du kan få din faktura varje månad om du väljer autogiro eller e-faktura som betalsätt. Du hittar information om hur du väljer dessa betalsätt på Mina sidor under Min profil.
Hur byter jag till autogiro?
För att byta betalsätt till autogiro loggar du först in på Mina sidor med BankID. Gå sedan till Min profil och välj Ändra betalsätt. Där får du möjlighet att fylla i dina bankuppgifter och om du vill ha dina fakturor per helår, halvår, kvartal eller månad.
Din förfrågan skickas därefter till din bank. Så fort vi ha fått ett godkännande från banken kommer vi meddela dig via mejl, och ditt nya betalsätt börjar gälla. Se därför till att den mejladress som vi har till dig är uppdaterad, så att du får mejlet.
Avsluta försäkringar
Hur säger jag upp min partners försäkring?
Du kan bara avsluta dina egna försäkringar. Din partner behöver själv avsluta sin försäkring genom att kontakta oss på Mina sidor eller 0771-111 999.
Om hen ringer för att avsluta en försäkring behöver hen legitimera sig med mobilt BankID. Vi behöver också veta hens person- eller kundnummer, vilken försäkring hen vill säga upp och när hen vill att försäkringen upphör.
Jag vill avsluta mina försäkringar – när gör ni sista dragningen?
Försäkringsavtalet avgör hur länge du behöver betala för din försäkring.
Vissa försäkringar kan du avsluta direkt, till exempel personförsäkringar som livförsäkring, olycksfallsförsäkring och diagnosförsäkring.
Andra försäkringar har en längre bindningstid. Sakförsäkringar kan du till exempel bara avslutas vid huvudförfallodag, om inte försäkringsbehovet upphör. I det fallet kan du avsluta dem tidigare.
Vill du avsluta en personförsäkring och betalar via autogiro gör vi den sista dragningen tre vardagar innan den sista i månaden. Har vi hunnit dra pengarna blir det den sista dragningen vi gör. Därefter avslutas överenskommelsen för autogiro.
Kan jag skippa att betala en del av fakturan om jag vill avsluta en försäkring?
Nej, har du flera försäkringar och till exempel vill avsluta en av dina försäkringar eller ändra försäkringsbeloppet på någon av dem behöver du kontakta oss. Vi skickar då en ny faktura med rätt belopp som du ska betala.
Vad ska jag göra om jag har autogiro och vill avsluta mina försäkringar?
Du behöver inte göra någonting. Vi kommer inte att dra mer pengar efter det att dina försäkringar har avslutats.
Hur säger jag upp en försäkring?
Du kan säga upp en försäkring genom att avsluta din försäkring på Mina sidor eller ringa 0771-111 999. Om du ringer för att avsluta en försäkring behöver du legitimera dig med mobilt BankID. Du behöver också ange ditt person- eller kundnummer, vilken försäkring du vill säga upp och när du vill att försäkringen ska avslutas.